Inomgårdsmaskiner

Snabb och bra vedklyv. Tips? Ej nöjd med AL-KO

3 inlägg 1490 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Snabb och bra vedklyv. Tips? Ej nöjd med AL-KO

Freddan#1  
#896592Har en AL-KO, 2200 w, på ben.

Den går för alldeles långsamt. Jag hugger för hand 2-3 gånger snabbare på en timme.
Men för stora mängder behöver jag vedklyven för att orka med större mängder.

Slaglängden är för lång och det gör den ännu långsammare. Man behöver krångla med att lägga i passbit ibland om kortare kubbar.

Benen är idotiskt konstruerade. De är vingliga.
Går knappt att lyfta i handtaget för att rulla den, för då går änden emot kroppen, såvida man inte hade 50 cm längre armar ;)

Hjulen är snedställda?? och svåra att rulla på slätt golv. Sedan på grus eller gräs utomhus är det omöjligt att rulla hjulen. De är av hård plast och gräver ned sig, till och med lossnar ibland. Så bärhjälp varje gång behövs för att inte råka paja något. Idiotisk konstruktion är det.

Finns någon bättre klyv som är snabbare och med fungerande ben och hjul? Som går att rulla på grus? Bästa vore om man på nån sekund kunde korta slaglängden smidigt och snabbt/kunna justera den under tiden, utan verktyg.

Har tillgång till 3-fashandske.

TS
Skogma

Re: Snabb och bra vedklyv. Tips? Ej nöjd med AL-KO

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#896619Det är väl Faxe eller PW-klyven som är två exempel på rejälare grejer.
Själv valde jag en PW efter en kort tids funderande.
Mottagningsbordet har jag dock lagt upp en större skiva på då bitar som kräver flera sönderdelningar helst inte ska åka i backen mellan klyvning ett och två. Den höj o sänkbara klyvkniven skulle jag inte vilja vara utan.
Det finns säkert många andra klyvar också men gjort i Mora betyder också nåt som ”inte kan mätas i pengar.”

Användarvisningsbild

Re: Snabb och bra vedklyv. Tips? Ej nöjd med AL-KO

Odalbonden  
Freddan#1 skrev:Har en AL-KO, 2200 w, på ben.

Den går för alldeles långsamt. Jag hugger för hand 2-3 gånger snabbare på en timme.
Men för stora mängder behöver jag vedklyven för att orka med större mängder.

Slaglängden är för lång och det gör den ännu långsammare. Man behöver krångla med att lägga i passbit ibland om kortare kubbar.

Benen är idotiskt konstruerade. De är vingliga.
Går knappt att lyfta i handtaget för att rulla den, för då går änden emot kroppen, såvida man inte hade 50 cm längre armar ;)

Hjulen är snedställda?? och svåra att rulla på slätt golv. Sedan på grus eller gräs utomhus är det omöjligt att rulla hjulen. De är av hård plast och gräver ned sig, till och med lossnar ibland. Så bärhjälp varje gång behövs för att inte råka paja något. Idiotisk konstruktion är det.

Finns någon bättre klyv som är snabbare och med fungerande ben och hjul? Som går att rulla på grus? Bästa vore om man på nån sekund kunde korta slaglängden smidigt och snabbt/kunna justera den under tiden, utan verktyg.

Har tillgång till 3-fashandske.

Vimmerby klyven.Den är grym 💪

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).