mån 11 aug 2025, 21:12#890342Funderar på hur mycket bensin som går åt om man kör med bensinmotor på en bandsågverk i timmen .
Jag vet det är som fråga hur långt ett snöre är , men tänkte nått snitt .
Funderar på om man ska ha elmotor eller bensinmotor .
Inomgårdsmaskiner
Bandsågverk ,bensinåtgång
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 11 aug 2025, 21:20#890344
Kan Du utveckla det lite mera? 🤔
Töre skrev:Funderar på hur mycket bensin som går åt om man kör med bensinmotor på en bandsågverk i timmen .
Kan Du utveckla det lite mera? 🤔
Usus magister est optimus
mån 11 aug 2025, 22:02#890346
Allt har sina för och nackdelar, men
finns det el så är nog en elmotor att föredra till allt från vedkapor, vedklyvar till mindre sågverk.
Töre skrev:Funderar på hur mycket bensin som går åt om man kör med bensinmotor på en bandsågverk i timmen .
Allt har sina för och nackdelar, men
finns det el så är nog en elmotor att föredra till allt från vedkapor, vedklyvar till mindre sågverk.
tis 12 aug 2025, 07:23#890353
Och jag skulle nog svara tvärt om.
tallen100 skrev:Allt har sina för och nackdelar, men
Och jag skulle nog svara tvärt om.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
tis 12 aug 2025, 09:07#890366Jag har en WoodMizer LT15 med bensinmotor och jag sågar inte så ofta eller mycket.
Men jag har en 20 liters dunk bensin som tar länge mellan tankningarna, kanske en eller två
tankningar per år.
Det känns som att det går åt betydligt mer 2T alkylatbensin till motorsågen än bensin till WoodMizern
Jag ville ha bensindriven såg för att slippa uppgradera huvudsäkring och för att kunna vara helt mobil.
På gång nu är ett trailerkit så att jag ska kunna flytta omkring sågen till och från såghus/förvaring och
för eventuella såguppdrag i bygden.
Vedmaskinen Palax KS35s har gått åt andra hållet, från början drev jag den med traktorn men nu
har jag haft den stationär med eldrift de senaste åren. Men man ska väl inte säga säkert, vem vet vad
jag hittar på framöver.
En fundering jag hade med WoodMizern är om avgaserna kan bli besvärande iom att jag har tak över.
Erfarenheten är att man inte ens märker avgaserna.
Men jag har en 20 liters dunk bensin som tar länge mellan tankningarna, kanske en eller två
tankningar per år.
Det känns som att det går åt betydligt mer 2T alkylatbensin till motorsågen än bensin till WoodMizern
Jag ville ha bensindriven såg för att slippa uppgradera huvudsäkring och för att kunna vara helt mobil.
På gång nu är ett trailerkit så att jag ska kunna flytta omkring sågen till och från såghus/förvaring och
för eventuella såguppdrag i bygden.
Vedmaskinen Palax KS35s har gått åt andra hållet, från början drev jag den med traktorn men nu
har jag haft den stationär med eldrift de senaste åren. Men man ska väl inte säga säkert, vem vet vad
jag hittar på framöver.
En fundering jag hade med WoodMizern är om avgaserna kan bli besvärande iom att jag har tak över.
Erfarenheten är att man inte ens märker avgaserna.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tis 12 aug 2025, 11:59#890381Min morbror har även en helt mobil vedsåg/vedklyv på hjul som kan kopplas efter en ATV. Den är bensindriven och oerhört praktisk eftersom man kan ta med sig den ut i skogen om man skulle vilja.
Så el eller bensin, det är nog upp till var och en utifrån de förutsättningar man har och ens användningsfall.
Så el eller bensin, det är nog upp till var och en utifrån de förutsättningar man har och ens användningsfall.
Usus magister est optimus
tis 12 aug 2025, 19:38#890434Vill man ha det optimala, dvs krona per driftstimme så går det inte att slå el. Men, man blir beroende av säkringar och att det ens finns el på platsen så jag förstår fullt ut att man väljer bensindrift! Sågar du på hobbynivå så är bensin helt ok, det kommer inte bli jättedyrt. Räkna med högre underhållskostnader för närmsta tio år jämfört med el, men hobbykontot kan säkert täcka upp för det.
ons 13 aug 2025, 08:40#890473
Ljudet är inte ett så stort problem för man har hörselskydd på hela tiden.
Töre skrev:Kolla lite på filmer med bensinmotor , det brummar ju helt klart rejält .
Nån här som testat köra bandsågverk med 8 kw elmotor på 16 amp .
Ljudet är inte ett så stort problem för man har hörselskydd på hela tiden.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).