Inomgårdsmaskiner

Klippo Comet S - Inget gaspådrag

12 inlägg 4606 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Klippo Comet S - Inget gaspådrag

Orion  
#880073Hej alla! Så är det dags för gräsklippning igen. På min Klippo Comet S märks ingen ändring i gaspådrag när man för spaken på handtaget till max. Allt är rengjort och fläktvingen, hävarmar, wirar etc. fungerar. Gaswire för hävarmen på förgasare från Min till Max utan problem. Jag har bytt regulatorfjäder 209 för jag misstänkte möjligen att den gamla var för slapp. Maskinen går vid gräsklippning men ingen skillnad i gaspådrag när man kör maskinen och justerar gasreglaget. Se foton. Tacksam om någon kan ge mig ett tips.

TS
Skogma

Re: Klippo Comet S - Inget gaspådrag

Brorsan  
#880083I vilket läge är gasen?
Fullt, tomgång eller halv?

Brorsan  
#880084Rör sig gasspjället när du ändrar gasreglaget?
(Sitter under fjädern)

Orion  
#880086Tack för svar. Det känns som att motorn går på något mer än halv gas när man kör. När man drar på till full gas med reglaget så rör sig yttre "wirearmen" fullt ut på förgasaren men gasspjället föjer inte med fjädern. Fjädern spänns inte. Det är ju tämligen stora fästhål för fjädern. Funderar på om det saknas någon bussning i fjäderns fästhål. / Rör man manuellt på själva gassjället så varvar motorn upp.

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#880089Kan det vara den vita plastvingen som kärvar? Den ska hjälpa till med att hålla varvtalen och har den eller länkaget fastnat eller kärvar så kan det bli knasigt.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#880091En annan sak värt att kolla att gasvajerns hölje sitter korrekt i fästet på motorn.

Användarvisningsbild

lv_101  
#880094Är det en Comet med 5hp B&S motor ? Jag har en sån från 2005, kan ta några foton hur det ser ut på min om det är samma motor.

Orion  
#880096Tack för alla svar.

Fläktvingen och länkarmarna är redan kollade och OK.

Gaswiren och höljet är redan kollat och OK.

Motorn är en B&S Quantum XTS 45 (3,3 kW / 4,5 Hk). Är det någon som har en sådan motor så vore det fint med ett foto.

TS
Användarvisningsbild

lv_101  
#880110Motorn på min heter B&S Quantum XLS 50 3,7kW, vet inte om dom är tillräckligt lika, men här är några bilder i alla fall. Och ja den är skitig, men den fungerar bra och startar på första rycket, och det syns i alla fall ett nytt luftfilter någonstans där i smutsen 🙃

1746637848_dsc_1614.jpg
1746637848_dsc_1612.jpg
1746637848_dsc_1613.jpg

Orion  
#880121Tack för fotona!!! Nu vet jag att det inte saknas några delar. Jag får ge mig på fläktvingen och länkarmarna igen. Kanske är det trots allt något som kärvar och som jag missat. Kan tyvärr inte kolla förrän tidigast nästa vecka. Återkommer hur det går.

TS

Ingoberra  
#880535Det är lätt hänt å trycka in armen som fjädern fäster i, om kör in klipparn under en buske tex. Bocka ut den något så får du lite mer varv skulle jag tro.

Orion  
#880876Idag tog jag äntligen tag i problemet och nu är det fixat. Tack Ingoberra 🥳 🥳 🥳 för lösningen - och tack alla som bidragit med goda råd.
Undersöker man noga armen där fjädern är fäst så ser man att den utgörs av en lite plåtbit av kanske 0,9 järnplåt som är bockad "åt alla möjliga håll". Precis som Ingoberra säger så sitter armen utsatt för påverkan av buskar mm. Man får studera armen noga ur olika vinklar och så göra mycket små bockningar "åt lämpliga håll" för att få det rätt. Själv använde jag nosen av en liten skiftnyckel för att vrida och bocka. Det är mycket mycket små justeringar som behövs. Det blev hur bra som helst! Se bild.

Sen får jag rätta mig själv. Det satt inget luftspjäll för varvtalsreglering på denna modellen. Isället dyker det upp en liten axel ur vevhuset som är försedd med en hävarm. Hur det funkar där nere i vevhuset kanske någon annan kan förklara. Se bild.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).