Inomgårdsmaskiner

Vilken hyvel är detta??

14 inlägg 4922 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Vilken hyvel är detta??

Stefan30  
#866123Hej! Nyfiken på märke/årsmodell och allmänt info om min gamla hyvel. Funkar klockrent men måste fixa nya 480mm stål nu.

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Vilken hyvel är detta??

löv  
#866141Hej har du letat överallt på maskin kroppen efter namn, borde finnas en maskinskylt nånstans, annars?

Användarvisningsbild

Bax  
#866150Med tanke på Oet som skymtar bakom pådraget så gissar jag på att det är en SAJO.

Användarvisningsbild

thjona  
#866156Kan det vara en Waco?

Användarvisningsbild

Bax  
#866160Waco ja 👍 de gjordes i Halmstad.

Stefan30  
#866166Waco från Halmstad låter som en bra gissning 👌
Hur gammal kan den vara? Min morfar som haft ett hyvleri för typ 40 år sedan som använde den väldigt flitigt i alla år jag kommer ihåg så den är inte sprillans iaf…

TS

Stefan30  
löv skrev:Hej har du letat överallt på maskin kroppen efter namn, borde finnas en maskinskylt nånstans, annars?

Nja har inte kollat på fler ställen och är inte sugen just nu att ta bort elektroniken som sitter där. Men ska kika mer då jag fixar med den.

TS

Stefan30  
#866378Det var en Vaco, kunde inte hålla mig från att ta bort det som satt i vägen 😁

TS

Bosse1  
#866394Ska det inte vara dubbel V altså W 🤔 🙃

tallen100  
Bosse1 skrev:Ska det inte vara dubbel V altså W 🤔 🙃

Tänker du på VW hyvelbrid 😉

Bosse1  
#866408Nä tror den är helelektrisk 🤣 Nån kanske busat på gjuteriet?

Torleif  
#868061Det där är den enda Waco maskinen jag har sett med enkelt V.
Om det nu inte är en piratkopia av något slag.

Hur som helst så torde den vara från 20-30-40talen någon gång.

Den där sortens fyrkantkutter med klaffar har varit förbjuden på rikthyvlar i 60 år minst. Den kan kasta betten om man är oförsiktig. Därför får den inte användas i yrkesbruk om man inte satsar pengar på en ny kutter. Å andra sidan så kostar en ny kutter bara en femtedel av vad en någorlunda ny rikthyvel av samma kvalitet kostar. Waco brukar anses var bland de bästa tillverkarna i världen bedömt enligt slitstyrka och precision och teknisk kvalitet.

Har du det bara för husbehov och är väldigt noggrann med att betten sitter bra fast och att ingen bult är skadad skall du nog kunna använda den för hobbyändamål men du skall ta det mycket försiktigt och kontrollera bultarna mycket noga.

Tanken med de där kuttrarna var att man kan sätta i profilbett som är tänkta för fyrkantkutter och veva borden längre från kuttern och köra profiler med den. Det visade sig vara ett effektivt sätt att ta livet av sig. Kuttrarna kom att gå under namnet kamikazekutter. Profilbetten ville nämligen lossna och flyga iväg.

Genom att kuttern inte är helt rund kan den dra ned fingrarna och hugga av mitt på handflatan. När en motsvarande olycka med en modern rundkutter bara tar ett par centimeter av fingertoppen. Var försiktig!

Stefan30  
#868390Den har använts i företag väldigt flitigt ca 20 år och helt utan skador. Jag står där och är lite halv skraj och väldigt försiktig! Måste fixa nya stål för jag vågar inte slipa dom en gång till, då blir den biten stålet sitter fast med för tunn så den kanske viker sig o lossnar, då kan det gå riktigt illa. Annars är det en riktigt bra hyvel som är enkel att använda.

TS

Torleif  
#868501Ja satsa i nya bett och kuntrollera mycket noga så att alla kutterbultar är friska. Finns det minsta tvivel eller antydan till sprickor eller töjning i någon bult skall du byta dem allihop.

Du hittar knappast någonsin en bättre rikthyvel för rimliga pengar.

En ny modern säker kutter kostar väl kring 15000 kronor om man vill uppgradera till nutida säkerhetsnivå men som jämförelse så kostar väl en någorlunda modern hyvel med samma tekniska kvalitet bortåt 60000.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).