Inomgårdsmaskiner

Svärdsmörjning Pilkemaster Evo 36

7 inlägg 4344 visningar Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Svärdsmörjning Pilkemaster Evo 36

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865662Har problem med att svärdet inte blir smort. Hade en oljeläcka förra året och återfyllde inte mer än att hydraliken fungerade, fyllde upp och hoppades att problemet skulle försvinna.
Som jag förstår är det ett litet kullager som rullar mot slangen vid för varje sågsnitt så lite olja matas fram. Har blåst i tryckluft tanken och lite olja kom fram men långt ifrån något fritt flöde.
Saken kompliceras av att de rörliga delarna sitter väldigt trångt till men funderar ändå på att gräva mig in där.

Men är det någon som har en klar bild över funktion och felfunktioner och deras åtgärder?

TS
Skogma

Re: Svärdsmörjning Pilkemaster Evo 36

Tosca  
#865723Det är en vek slang direkt från tanken har jag för mig, och på de nyare en rulle som du säger, sen sitter det en backventil i anslutning till den.
Felen som du kan ha är nog troligast skräp i slangen någonstans, eller skadad slang.
Följ slangen hela vägen, byt den om den ser torr och stel ut, å gör rent bara så bör det funka igen.

Användarvisningsbild

#873855Höll ju på i vintras med den men hittade inget fel på den. Backventilerna är bra, slangen var mjuk trots 15 minusgrader, och kläms ihop där den ska trycka iväg lite olja. Utan möjlighet att jämföra med en fungerande maskin så kom jag inte längre. Skvätter på lite olja var tionde minut eller så.

Skulle vilja ha en pump med tidur som trycker iväg lite olja var tredje minut. Är det någon som har en ide om vilken slags pump man kunde prova med?

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#873880😀 Hej! Nu är min en äldre modell med pump av liten tryckluftcylinder och sugledning ner till hydraulolja tank. Den fungerade inte heller förran jag byggte om en oljedunk högt på transportörpelaren. Sedan dess inga bekymmer, och oljan har aldrig runnit sig själv genom systemet.

Din är väl redan med en 3 l dunk i ställning brevid ena stödben vilket kunde flyttas på någon lämplig ställe, lite högre än svärdet.

Användarvisningsbild

HannuRöj skrev:😀 Hej! Nu är min en äldre modell med pump av liten tryckluftcylinder och sugledning ner till hydraulolja tank. Den fungerade inte heller förran jag byggte om en oljedunk högt på transportörpelaren. Sedan dess inga bekymmer, och oljan har aldrig runnit sig själv genom systemet.

Din är väl redan med en 3 l dunk i ställning brevid ena stödben vilket kunde flyttas på någon lämplig ställe, lite högre än svärdet.

Du har alltså kopplat in slangen från dunken till svärdet med dunkhöjden som enda tryckkälla, och det läcker inte ut konstant utan det är vibrationerna från svärdet som låter lite olja sippra ut? Låter helt perfekt om det fungerar så!

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#873978Jo, jag lämnade dock pumpen och tillhörande bakventilen som de ska.

😀 Jag menade att oljan har aldrig rannit genom systemet när maskinen stått oanvända. I princip hade det kunnit göra det, men bakventilen verkar hålla ledningen stängda åt det håll också, när det inte pumpas.

Användarvisningsbild

HannuRöj skrev:Jo, jag lämnade dock pumpen och tillhörande bakventilen som de ska.

😀 Jag menade att oljan har aldrig rannit genom systemet när maskinen stått oanvända. I princip hade det kunnit göra det, men bakventilen verkar hålla ledningen stängda åt det håll också, när det inte pumpas.

Ok. Har ju ingen pump utom rullen som trycker mot slangen.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).