Inomgårdsmaskiner

Byta drivrem, Bonnet 1500 flishugg

5 inlägg 1161 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta drivrem, Bonnet 1500 flishugg

marthosan  
#847031
1718383504_img_3848.jpeg
1718383502_img_3850.jpeg
Halojse,
Idag när jag skulle flisa igenom senaste röjningen bestämde sig flishuggen för att kasta av drivremmarna. Jag har nya i reserv och skulle försöka få på dom, men i all okunnighet så lyckas jag inte då jag aldrig bytt drivrem på något utan spännrulle. Tänkte att det kanske skulle gå som när man byter kedja på cykel men där finns det ofta slack och möjlighet att kränga på kedjan några hack innan man snurrar runt. Men lyckas inte på flisen då drivremmen är såpass kort att jag inte ordentligt får på den innan jag lyckas dra runt remskivan.

Hur ska man göra på bästa sätt för att få på en drivrem?
Ska jag bara ta i hårdare eller har någon något bra tipps?
Mejlade Bonnet och bad om instruktioner alt servicemanual men fick ett goddag yxskaft svar.

Tack på förhand, marcus



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Byta drivrem, Bonnet 1500 flishugg

hfab  
#847068 Om du delar med dig av "goddag yxskaft svaret" kanske du får hjälp att tyda det.
Då menar jag inte att det kan finnas dom som är smartare, bara mer vana att läsa om yxskaft 😉

Användarvisningsbild

Re: Byta drivrem, Bonnet 1500 flishugg

marthosan  
#847074 Svaret jag fick var att för att byta så får man klippa sönder det gamla och trä på det nya…men ingen beskrivning hur man trär på det nya. Ännu inte fått ett mer svar från dom, jag ställde frågan för att tag sedan då jag beställde remmar att ha för händelser som dessa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta drivrem, Bonnet 1500 flishugg

hfab  
#847076 Kolla denna manual.

Bultarna nr 53
Lossa dem och kolla om det inte sitter två på framkant av motorplattan också.
Sedan kan du lyfta hela motorpaketet bakåt, för att kunna lägga på en ny rem.

Användarvisningsbild

Re: Byta drivrem, Bonnet 1500 flishugg

marthosan  
#847655 Sådär, då lyckades jag byta remmarna tillslut. Fick lite tips av en kollega och detta är kanske solklart för dem flesta utom mig men man är tvungen att lossa hela motorn och skjuta den framåt. Enligt bilderna kan man se att det var fyra st bultar med insexfattning som satt fast i spår. Därtill var det en bult i framkant som var tvungen att lossas för att kunna skjuta fram motorn. Det var en del meck med att skjuta fram motorn pga rost, skit och att den suttit på samma ställe en tid. De fyra insexbultarna med spår hintade om att den skulle skjuvas framåt. Och jag var tvungen att skjuva den framåt vad jag upplevde som en hel del men som i reella termer var ca 3-4cm. Därefter gick remmarna att trä på. Sedan skjuvade jag tillbaka motorn med handkraft tills jag kunde börja skruva fast muttern som satt i framkant på motorn. Denna mutter fästa i ett vinkeljärn som satt fast i själva karossen. Detta gjorde att motorn skjuts framåt mot vinkeljärnet om man skruvade fast muttern på sagda bult. Jag använde en slagskruvdragare för att skruva fast muttern och därmed dra motorn framåt vilket spänner remmen. Hur mycket remmen ska spännas vet jag ej. Har hört det finns en tumregel för hur mycket slack en v rem ska ha i förhållande till spännvidd. Bifogar bild på hur mycket slack jag fick om jag tog så hårt jag kunde med ett finger.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).