Inomgårdsmaskiner

Husqvarna Rider 16 startar ej

32 inlägg 16677 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Husqvarna Rider 16 startar ej

klabben2  
#844382Hejsan,

Har en Husqvarna Rider 16 av oklar årsmodell. Fungerade fint på första klippningen men lämnade den utomhus i lätt duggregn när jag drack kaffe. När jag försöker starta igen så är den helt död.

Är inte mekaniker men har försökt att felsöka lite (och har en Rider 13 som jag kan ta delar av)

Följande har gjorts:
1. Laddning och byte av batteri samt testat med startkabel
2. kollat säkring vid solenoid
3. Kollat om kablage är av (det jag ser_)
4. Tesat annan solenoid
5. Byte av tändningslås
6. Byte gjordkabel
7. Var en skum kabel som satt ihop med sockerbit under sits som jag skalat om och satt ny sockerbit

Vad göra? Gräset växer som fan. Såg på Youtube att det skall finnas en gemensam jordkoppling på dessa som kan lura alla olika givare på klipparen (vikt på sits, klippagrregat etc) som skall sitta på tändspole. Tog bort motorkåpa men finns ingen på min. Ngn som vet var den kan finnas?

Tacksam för era råd

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider 16 startar ej

ElvisPuffe  
#844396Hej. Jag har själv problem att få igång min Husqvarna Rider 13C. På Facebook finns också en Husqvarna Rider grupp. Jag har själv ström till relät. Ström som slår till då jag vrider på nyckeln. Jag har dock ingen ström som skickas till startmotorn i startögonblicket. Jag läste mig då till att orsaken är dåligt relä. Ska kolla med serviceverkstäder och köpa ett relä. Min fråga till dig är. Har du en liten jordkabel från batteriet till jord på kablaget vid relät (solenoiden)? Det finns tre brytare på maskinen. Ett under sits som du skriver, ett vid broms samt ett för klippaggregatet. Dessa kan krångla.

Tralsmo  
#844413Ja har en Jonsered fr2315ma.
Tror att den motsvarar rider 13c.

Elschema som ja gjorde häromdagen på min.

Sr =. Startrelä
Kb. = Brytare klippaggregat
Bb = brytare broms
Sb = brytare stol

Notera att den svarta som går till motorn är dödare
Motorn startar inte om den är jordad.

Den gula till motorn är till magnetventil på förgasaren.
Motorn startar inte om denna inte har 12volr.

Klippaggregat måste vara uppe och parkeringsbroms aktiverad annars går inte startmotorn.

klabben2  
#844417Tack för svar.

Ja det stämmer att jag också har en liten kabel som jag antar är jord på solenoiden

TS

klabben2  
#844418Tack för elschema.

Dock är jag dålig på att läsa och förstå.

Det skulle vara till stor hjälp att få en beskrivning och gärna bild på att "bypasa" alla givare för att kunna se om det är där problemet finns? Antar att det är den svarta jordkabel som nämns men om någon har en bild på den och kanske kan beskriva hur jag skall gå tillväga?

TS

Tralsmo  
#844420Ja är ju ingen pedagog tyvär.
Dessutom är ja högst osäker på om mitt schema stämmer på din maskin

Men ja antar att din motor inte startar på grund av att startmotorn inte snurrar!?

De du kan göra till att börja med är att ta en vanlig start kabel å bygla startrläet för å se om startmotorn går runt.
Om tändning är på å klippaggregat uppe å parkeringsbroms aktiverad så bör startmotorn går runt å motorn startar.
Går startmotorn runt men motorn inte startar så har du troligen problem me brytarna.

Startar den å funkar som vanligt kan de va startrelä eller nån av brytarna.

Nåt som ja råkat ut för på min klippare redan från den va ny är att bendix hängt sig i ett mellanläge och låst sig.

Bendixdrevet är ju de som sitter på startmotorn och greppar i startkransen på svänghjulet.

Dom få gånger de hänt mig så har ja bara tagit en polygrip å vridit så har de blivit rätt igen.

Edit:
Se bara upp när du byglar så inte nåt oförutsett händer.

klabben2  
#844421Perfekt tack för dina svar.

Hur gör jag för att bygla relät? Jag är inte så hemma på el tyvärr

TS

Tralsmo  
#844424De. Här är ett snarlikt startrelä som förmodligen sitter på din klippare. Fast ditt är mindre å sitter nog väldigt nära startmotorn.

Bultarna (m8) som sticker ut till höger å till vänster.
En är kopplad till + till batteriet å en är kopplad till + på start motorn.
Om du bygglar däremellan med en svartkabel så skall start motorn börja snurra

MEN. Va försiktig.

klabben2  
#844427Stort tack skall testa det

TS
Användarvisningsbild

ElvisPuffe  
1716132559_hv544_43_98-01_2d_0001.jpeg

Tralsmo  
ElvisPuffe skrev:
1716132559_hv544_43_98-01_2d_0001.jpeg

Dom bultarna som sticker rakt ut till höger är dom som skall byggas , kortslutas.

Dom bägge stiften som är flata är ju dom där startreläet kontrolleras..

Här skall du ju bara bygla över startreläet.

Användarvisningsbild

ElvisPuffe  
#844470Då förstår jag.

Användarvisningsbild

ElvisPuffe  
#844471Stort tack. Beställt ett org relä nu

klabben2  
#844479@Elvispuffe testade du detta? Jag har 20 mil till min så får vänta lite och är nyfiken

TS
Användarvisningsbild

ElvisPuffe  
#844485Jag testar i veckan först då jag får det nya relät. Jag har 10 mil dit.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).