Inomgårdsmaskiner

Snöblad på snöslunga?

4 inlägg 3717 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöblad på snöslunga?

DennisCA  
#789108 Är det nån som provat detta? Hur bra funkar det i praktiken? Kan tänka mig ett problem är at hjulen börjar slira.

Bild


Stor del av ytan jag kör på med slungan är lite störande för åt ena sidan vänder huset, andra sidan garaget, och så är det bilar ivägen också. Så ibland finns det liksom inte nåt bra ställe att slänga snön och jag får slänga den rakt fram. Vilket går förstås. Men ibland undrar jag om det inte vore lättare med en liten plog istället för å slunga snön.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Snöblad på snöslunga?

tallen100  
#789110 Tvivlar på att det där är någon hit.

För det första så är det inte mycket snö som du får med dej med ett så smalt rakställt blad, snön rinner bara åt båda hållen, såvida det inte räcker med en bredd och då står du ändå och slirar efter ett par snöfall när snön inte orkar över kanterna.
Och om det börjar gå tungt och det inte skulle råka slira, så vill nog slungan gå på bakhjulen och bladet går upp från marken.
Sen gäller det att sjuva ut snön väldigt långt från början om plats finns, du får ju inte upp nån snö på höjen om du inte kan göra en ramp av snö och köra ut på...
Så tror inte på idén, en snöslunga ska nog användas som snöslunga 😉

Användarvisningsbild

Re: Snöblad på snöslunga?

Bax  
#789113 Den där lösningen skulle jag tro på om bladet hade sidoklaffar och var enkelt och snabbt uppfällbart, så man kan slunga iväg snön när man passerat hindret.

Avatar Fallback

Re: Snöblad på snöslunga?

tallen100  
#789167 Du kan ju lika gärna köra slungan utan att starta "fläkten" och skjuva ihop snön på det sättet 🤔

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).