Inomgårdsmaskiner

Vedkap löser ut säkring

10 inlägg 5467 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedkap löser ut säkring

Ny.i.skogen  
#758322 Hej!

Har ett problem som uppstått utan att jag direkt förstår varför. Har en mindre två fas vedkap (Meec tools) med syfte att kapa upp mindre träd, något som fungerat utmärkt i några veckor. En dag gick säkringen när jag körde igång kapen, bytte säkring, startade och med samma resultat. Prövat olika uttag på olika säkringar men samma sak hela tiden. När jag försöker rotera klingan så upplever jag att den går väldigt segt och någon gång när jag fått igång kapen i någon minut så märkte jag att den inte gick upp i hastighet innan säkringen gick.

Tips och idéer på vad jag kan göra uppskattas. Det är riktigt svårt att hitta en kap på två fas så hade hoppats att kunna fixa denna.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedkap löser ut säkring

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758331 2fas, menar du i ett vanligt vägguttag?
Finns de någon form av broms så den stannar direkt när du stänger av?
Finns de ingen broms ska klingan rotera lätt när den är strömlös annars orkar inte motorn dra igång den.
Lagerras eller du har skräp i klingskyddet kanske?
Bilder

Användarvisningsbild

Re: Vedkap löser ut säkring

Ny.i.skogen  
#758335 Precis, vanligt vägguttag. Den har en broms som gör att klingan stannar när strömmen bryts. Helt hundra på att den roterade utan motstånd i början så antagligen kaputt nu
Plockat isär och kollat, inget ligger i vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedkap löser ut säkring

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758342 Vissa motorer har en bromsfunktion som ligger i några sekunder vid stopp och släpper sen(vanligt i snickerimaskiner) andra är permanent bromsat utan ström

Användarvisningsbild

Re: Vedkap löser ut säkring

Könstmäster  
#758398 Om säkringen löser direkt så bör det vara nån form av kortslutning i kapen. Det borde inte vara att bromsen ligger i för en säkring skall tåla lite tung belastning under ett kortare tag, men smäller det direkt du trycker igång den så är det värre.
Har du en multimeter så kan du prova mäta motståndet i stickproppen, mellan "piggarna" och jordstiftet.
Ingen garanti kvar på den?

Användarvisningsbild

Re: Vedkap löser ut säkring

totte  
#758405 Det är alltså en enfasmotor, tvåfasmotorer är inget som finns i normala sammanhang. Förvisso två trådar, men då en fas och så nolla och så en tredje tråd för skyddsjord.

Enfas asynkronmotorer har vanligen en kondensator. Den är alltid något att misstänka när det blir elfel.

Användarvisningsbild

Re: Vedkap löser ut säkring

Ny.i.skogen  
#758406 Tacksam för era svar. Har garanti kvar så får se vad de säger. Får kolla om de tillåter att jag demonterar motorn från kapen så jag slipper lämna in hela kapen.. 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedkap löser ut säkring

Elis76  
#758419 Skyliften här hemma har en ABB trefasmotor med kondensator som driver hydraulpumpen.

Motorn är D (Delta)-kopplad och 230V är ansluten till två av de tre polerna. Kondensatorn sitter mellan en av 230V-polerna och den tredje polen. Effekten blir ca 75% av trefas-effekten och startmomentet blir ca 30% av motsvarande trefas-startmoment. Fungerar bra för mindre motorer.

Avatar Fallback

Re: Vedkap löser ut säkring

axwell  
#758431
Elis76 skrev:Skyliften här hemma har en ABB trefasmotor med kondensator som driver hydraulpumpen.

Motorn är D (Delta)-kopplad och 230V är ansluten till två av de tre polerna. Kondensatorn sitter mellan en av 230V-polerna och den tredje polen. Effekten blir ca 75% av trefas-effekten och startmomentet blir ca 30% av motsvarande trefas-startmoment. Fungerar bra för mindre motorer.

Ja det är "fusk 3-fas" en nödlösning med dom nackdelar du beskriver plus att livslängden är sämre än för en normal 3-fasmotor.

Användarvisningsbild

Re: Vedkap löser ut säkring

Bax  
#758432
Könstmäster skrev:Om säkringen löser direkt så bör det vara nån form av kortslutning i kapen. Det borde inte vara att bromsen ligger i för en säkring skall tåla lite tung belastning under ett kortare tag, men smäller det direkt du trycker igång den så är det värre.
Har du en multimeter så kan du prova mäta motståndet i stickproppen, mellan "piggarna" och jordstiftet.
Ingen garanti kvar på den?


På min justersåg small säkringarna direkt när bromsen var trasig..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).