Inomgårdsmaskiner

Gå med bandsågen eller inte?

12 inlägg 6207 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Gå med bandsågen eller inte?

Badger  
#751925När man tittar på olika sågar som Woodmizer, Logosol med flera finns det två kategorier. En där man går fram och tillbaka med sågen och där kontrollpanelen står på ett ställe och sågen åker fram och tillbaka av sig själv. Det ser proffsigare ut med modellerna där man inte går med sågen, men är det bättre? Vad är fördelarna med det? Känns som att man ser mindre noga kvistar och annat om man står 5 meter ifrån?

Vad säger ni som har erfarenheter från verkligheten?

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Gå med bandsågen eller inte?

Kjell_  
#751928Går vid sidan, men får ibland spån i ögonen.. Har ofta spån över hela mig efter någon timme. Har dock koll på virket, men kunde vara värt att slippa synproblem om man inte behöver röra sig. Nästa såg blir det med fast manöverpanel eller trådlöst. Det händer också att bladet går av, då är det heller inte roligt att vara närma.

Användarvisningsbild

Badger  
#751951Aha... tack för erfarenheterna. Antar att du har skyddsglasögon, men att det inte hjälper. Det där med band som går av. Är det obehagligt oljud eller riskerar man att få det på sig?

Vilket märke/modell av såg har du förresten?

TS
Användarvisningsbild

Kjell_  
#751960Har Trak-met 600 Ett stabilt såg, tar nästan 90cm ekstockar... Superstabilt. Bladet kan gå av om man glömmer bort att fälla ner stockhållare eller spik eller att man backar för man ser att här finns det grus. men också för att det blir för mycket spån som blandas med vattnet och lägger sig på bandhjulen. Det hör och ser man innan, nu när man smällt några blad. Bladen skjuts ut i spånröret, så var inte i närheten av den sidan. Med ökad erfarenhet så minskar nu antalet blad brott. Har också bytt till kortare stockhållare. Har skyddsglas helat tiden vid sågjobb, men det fina dammet kan komma i ögonen lite senare också. Har inget såghus så vissa dagar yr det för mycket.

Användarvisningsbild

Badger  
#751973Tack, det var mycket info där.

Såghus... ah du menar att vinden blåser så spånet yr upp på dig? Det kan man ju förstå. Så om sågen står inne i lagårn kanske man klarar sig bättre?

Nästan 90 är ju ganska mycket. läser på hemsidan nu 85cm, men måste man inte ha lite marginal så man inte fastnar med kanten i stocken?

Vad menas med kortare stockhållare?

Smälla blad vill man ju inte, men det är klart att någon nybörjarmiss lär man väl få bita i.

Kjell_ skrev:Har Trak-met 600 Ett stabilt såg, tar nästan 90cm ekstockar... Superstabilt. Bladet kan gå av om man glömmer bort att fälla ner stockhållare eller spik eller att man backar för man ser att här finns det grus. men också för att det blir för mycket spån som blandas med vattnet och lägger sig på bandhjulen. Det hör och ser man innan, nu när man smällt några blad. Bladen skjuts ut i spånröret, så var inte i närheten av den sidan. Med ökad erfarenhet så minskar nu antalet blad brott. Har också bytt till kortare stockhållare. Har skyddsglas helat tiden vid sågjobb, men det fina dammet kan komma i ögonen lite senare också. Har inget såghus så vissa dagar yr det för mycket.

TS
Användarvisningsbild

Kjell_  
#751981Stockhållare är de som håller fast stocken under sågning. Det finns olika sorters, de som höjs upp ned, mina viks åt sidan. Har sågat en som var 110 cm, men det var jobbigt, fick såga spår vid sidan. Nu delar jag med motorsåg innan de läggs på bordet. Viktig med en stabil sågbädd och stabilt mellan bandhjulen. De billiga sågarna ger vågiga brädor eftersom det inte går att spänna bladet ordentligt.

Användarvisningsbild

Badger  
#751996Aha, du verkar provat en del sågar. Vilka klassar du som billiga och ger vågiga brädor?

110cm fick den plats i 600-sågen? Imponerande att den alls gick att såga. Nöjd med sågen eller finns det något du skulle velat uppgradera med?

Kjell_ skrev:Stockhållare är de som håller fast stocken under sågning. Det finns olika sorters, de som höjs upp ned, mina viks åt sidan. Har sågat en som var 110 cm, men det var jobbigt, fick såga spår vid sidan. Nu delar jag med motorsåg innan de läggs på bordet. Viktig med en stabil sågbädd och stabilt mellan bandhjulen. De billiga sågarna ger vågiga brädor eftersom det inte går att spänna bladet ordentligt.

TS
Användarvisningsbild

Kjell_  
#752058De sågar med svetsade ramar i stål är att föredra. De klena har bockade plåtar som bultas ihop. Likaså är såghuvudet i klena material och det gör att bladet inte går att spänna hårt nog. Spänn hårt och kör sakta är att föredra vid kvistiga stockar.Är det samma hårdhet går bladet bättre. Bladet tar den lättaste vägen genom stocken så det viker sig vid kvistar. Att ta 110 var inte roligt, men lärorikt, ville bara testa vad som gick att såga.

Användarvisningsbild

Badger  
Kjell_ skrev:De sågar med svetsade ramar i stål är att föredra. De klena har bockade plåtar som bultas ihop. Likaså är såghuvudet i klena material och det gör att bladet inte går att spänna hårt nog. Spänn hårt och kör sakta är att föredra vid kvistiga stockar.Är det samma hårdhet går bladet bättre. Bladet tar den lättaste vägen genom stocken så det viker sig vid kvistar. Att ta 110 var inte roligt, men lärorikt, ville bara testa vad som gick att såga.

TrakMet som du har ser ut att vara svetsade balkar modell järnvägsräls. Finns det fler tillverkare på den typen? Logosol och Woodmizer, Norwood ser mer ut som bockplåts-varienter av det man kan se på bild iaf.

När du sågade den där stora stocken "hyvlade" du dig ner med att ta ytorna först tills den blev minder än 80cm block? Eller hur gick det till?

TS
Användarvisningsbild

Kjell_  
#752090Hyvlade ner så långt det gick. Det var svårt att vända, såga å vända å såga, vet ej hur många gånger. Den var kort iaf. Nu har jag ordnat vändningen av stora stockar med en mindre grävmaskin med grip.

Användarvisningsbild

Badger  
#752096Har du någon erfarnehet av deras hydraliska vändare?

Kjell_ skrev:Hyvlade ner så långt det gick. Det var svårt att vända, såga å vända å såga, vet ej hur många gånger. Den var kort iaf. Nu har jag ordnat vändningen av stora stockar med en mindre grävmaskin med grip.

TS
Användarvisningsbild

Kjell_  
#752109Nej men har pratat med flera om den och den är stark nog så det räcker. Ett måste vid legokörning.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).