Inomgårdsmaskiner

Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

24 inlägg 9944 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757529 En trevlig effekt är ju att det nu kommer en del trevliga batteriklippare med Klippo-kåpor och plats för två batterier. Batteriklipparna blir också några kilo lättare än motsvarande bensinare också.

Å givetvis samma batterier som till Husqvarnas övriga batterigrejor. 💪 👍
/Niklas

Trejon
Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

tallen100  
#757534 Då ska det nog vara små gräsmattor och väldigt tätt mellan klippningarna, annars hinner gräset växa upp mellan batteriladdningarna.
Vad gäller vikten så är nog inte markpackning något stort bekymmer, eller menar du att du ska bära klipparen😂

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757538 Nej då, så snabbt växer inte gräset. Å batteriet laddas på under timman.

Men en lättare gräsklippare blir ju smidigare att klippa med. Särskilt om man måste svänga runt olika klipphinder.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Öland 4ever  
#762653 När jag hörde ryktena förra våren 2021 så trodde jag ärligt talat inte att det var sant. Att Husqvarna köpte upp gamla Dahlmans gräsklipparstolthet 2007 var väl bara det beklagligt. Att Husqvarna nu dessutom har bytt färg på klipparna är väl en skymf mot grundaren Karl Dahlman. 😥

Har tom lagt upp en Klippo önskas köpas sida så får jag se vad den ger. 😀

En RÖD KLIPPO är en ÄKTA KLIPPO 😎

Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Hema  
#762684 Det mest ekonomiska hade ju varit att lägga ned Husqvarnas egna motsvarighet till klippos utbud.

Jag har idag två st olika Klippo Pro 21:or, om jag skulle välja en batteridriven, så finns det typ en motsvarande, men då saknar den drift..

Men hallå, vad hände här? Ja det finns en modell med drift, men den har uppsamlare och är helt ointressant. Har man vant sig vid 53cm, vill man inte skaffa mindre.

Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

axwell  
#762715
tallen100 skrev:Tvivlar starkt på att klippos kvalité kommer bestå när den varit orange ett tag... 😥

Nej, tyvärr får du nog rätt i den farhågan
Den här typen av företag uppvaktas ständigt av säljare som erbjuder lägre priser på detaljer, kvaliten blir lidande.

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

totte  
#762737
axwell skrev:Nej, tyvärr får du nog rätt i den farhågan
Den här typen av företag uppvaktas ständigt av säljare som erbjuder lägre priser på detaljer, kvaliten blir lidande.


Och just det här företaget och de koncerner det tillhört sen början av 80-talet har en förskräckande meritlista av att förstöra goda varumärken och att sakta glida mot sämre kvalitet på allt.

Användarvisningsbild

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Öland 4ever  
#763071
Hema skrev:Det mest ekonomiska hade ju varit att lägga ned Husqvarnas egna motsvarighet till klippos utbud.

Jag har idag två st olika Klippo Pro 21:or, om jag skulle välja en batteridriven, så finns det typ en motsvarande, men då saknar den drift..

Men hallå, vad hände här? Ja det finns en modell med drift, men den har uppsamlare och är helt ointressant. Har man vant sig vid 53cm, vill man inte skaffa mindre.

Bara en fundering på skillnaden mellan 48 cm och 53 cm. Det är alltså en skillnad på 5 cm. Dvs vad en 53 cm klippare klipper på 1 timma ta det 1 timma och 6 minuter att klippa med en 48 cm. Själv saknar jag en Klippo med 53 cm klippbredd (Pro 21) UTAN drivning, elstart och uppsamlare. Men det vet jag inte ens om det tillverkats någon?

Avatar Fallback

Re: Klippo blir Husqvarna Klippo och orange

Hema  
#763090
Öland 4ever skrev:
Hema skrev:Det mest ekonomiska hade ju varit att lägga ned Husqvarnas egna motsvarighet till klippos utbud.

Jag har idag två st olika Klippo Pro 21:or, om jag skulle välja en batteridriven, så finns det typ en motsvarande, men då saknar den drift..

Men hallå, vad hände här? Ja det finns en modell med drift, men den har uppsamlare och är helt ointressant. Har man vant sig vid 53cm, vill man inte skaffa mindre.

Bara en fundering på skillnaden mellan 48 cm och 53 cm. Det är alltså en skillnad på 5 cm. Dvs vad en 53 cm klippare klipper på 1 timma ta det 1 timma och 6 minuter att klippa med en 48 cm. Själv saknar jag en Klippo med 53 cm klippbredd (Pro 21) UTAN drivning, elstart och uppsamlare. Men det vet jag inte ens om det tillverkats någon?

Om jag klipper allt, tar det drygt 2h, så då uppskattar iaf jag den bredare modellen. Men nu har har otur i turen och har haft besök av vildsvin, så ytan att klippa, har minskat något.

Sedan så har jag inte sett någon pro 21:a med uppsamlare. Mina o de övriga som jag har sett, är multiklippare. Har ingen elstart och driften går väl att montera bort om man vill. Beror såklart på hur kuperad trädgård man har.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).