Inomgårdsmaskiner

Gilson 5hk tändspole...

8 inlägg 4846 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gilson 5hk tändspole...

Costia  
#738763 Hej håller på med en gammal Gilson snöslunga. Problemet är att det är dålig gnista och ibland ingen alls. Har idag plockat itu och rengjort brytare och kollat avstånd på både brytare och spole, men ingen gnista iaf. Tänkte investera i nya tänddelar och när jag sökte efter tändspole som heter (298316) så har den ersatts av en som heter (397358) och kollar man på den så står det att det är till brytarlöst system. Så min fråga är.. om jag köper en sådan behöver jag ingen brytare eller kondensator då? Eller hur fungerar det? Mycket tacksam för svar! Mvh Christian



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hk tändspole...

parhal  
#738771 Det finns kit som gör att man kan skippa brytarna, gå och prata med nån som säljer briggs & stratton

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hk tändspole...

totte  
#738794 Bara att skruva dit och skippa brytare och konding. Innehåller det som krävs. Skall fungera direkt. Krävs inget extra kit.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hk tändspole...

Costia  
#738800 Så du menar om jag köper den som heter 397358 så behöver jag ingen kondensator eller brytare? Men på den spolen verkar det finnas 2st flatstift, 1 antar jag är till dödare, men vad är den andra till?
Mvh Christian

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hk tändspole...

totte  
#738833 Vet inte varför den har två anslutningar, kan väl vara för att kunna ansluta extra säkerhetsbrytare eller något. Spolarna som säljs som ersättare för de äldre är de ordinarie för brytarlösa system och alla B&S efter 1981 har såna, där allt är inbyggt i enheten med spolen. I IPL för motortypen efter 1981 anges 397358 som "Armature assembly". Brytare och kondensator finns inte.

De äldre med brytare har samma reservdelsnr för svänghjulet, vilket betyder att det bara är att skruva dit den nya brytarlösa modulen och det skall fungera utan vidare.

Men vill du bli ännu säkrare så kontakta t ex Briggsparts och fråga: https://www.briggsparts.se/page/kontakta-oss.php.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hk tändspole...

Costia  
#738836 Tack så mycket för svaren! Jag har beställt en nu. Återkommer med hur det går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hk tändspole...

Costia  
#739082 Nu är den igång! Köpte den som hette 397358.
Tog bort brytare och kondensator. Skruvade ihop den och ryckte ett ryck och den startade!

MEN nu har jag två problem till upptäckte att den driver bara på ett hjul, kunde röra hela axeln in och ut. När jag tryckte in den så började den driva på det hjulet oxå, någon som vet hur det sitter ihop med axeln?

Fråga 2 snöfläkten går hela tiden vad kan detta bero på?
Mvh Christian

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 5hk tändspole...

totte  
#739163 Bra, en fungerande motor är ju en förutsättning.

Har ingen erfarenhet av denna gamla modell. Det brukar vara en sprint som håller hjulet på axeln. Du får undersöka vrida och dra så borde du hitta problemet.

Angående drivningen av fläkten så är det på de flesta modeller en tryckrulle som pressar mot remmen. Om den kärvat eller på annat sätt hålls fast så driver den. Du får kolla igenom länkar och reglage.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).