Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Gilson mod.55242.

18 inlägg 15868 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöslunga Gilson mod.55242.

Smålands-Lasse  
#738285 Hej alla. Jag behöver hjälp av er. Äger en gilson brtother han fick tugga snö här i Småland,men det blev lite mycket. Letar efter snäckdrev mäsings drevet i snäckväxen,de blev helt kuggfrit. Har sökt på Internet.Finns det någon som har liggandes drev eller hel snäckväxel beg eller nytt 😮 .



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Nilson mod.55242.

totte  
#738306 Om du inte hittar något begagnat kan det finnas att få tag på här: https://gilsonsnowblowers.com//snowparts.html

Då är det ju förstås frakt från USA som kostar en del.

Flyttade ditt inlägg hit till Inomgårdsmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Nilson mod.55242.

Elmhult  
#739308 Det var en härlig hemsida. Jag råkade köpa en Gilson på Klaravik. Okänd status. Något måste man ju roa sig med... 🤣 🌳

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Nilson mod.55242.

totte  
#739326 Den är riktigt bra den sajten. Förutom allt nyttigt finns det en del trevlig läsning.

Skoj med en Gilson till. Du får berätta vad det är för modell och skicka med lite bilder också.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Nilson mod.55242.

Elmhult  
#739741 Hämtat hem den. Bara hunnit kolla den snabbt. Ingen typskylt vad jag hittat. Tänkte göra oljebyte och kolla över förgasaren o bränsleledningar. Har stått i flera år.
Finns ingen oljesticka. Bara ett påfyllningshål. Ska forska vidare om olja och annat. Drevet som styr utskjutet verkar slitet. Ser inte alltför misshandlad ut annars

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Nilson mod.55242.

totte  
#739757 Typskylten sitter längst ned på baksidan av växelhuset. Tycker mig skymta den där. Ser ut att vara en med växellåda. Pansarplåt och drivning som inte ger sig förrän hjulen tappar greppet. Så har du nånstans på motorplåtarna ett stansat motornr i tre grupper. Den sista visar när motorn är tillverkad i format ÅÅMMDD + nån mer siffra för tillverkningsplats.

Oljan skall fyllas till kanten på påfyllningshålet. Använd 5W - 40 helsyntet, det är vad B&S rekommenderar för vinterbruk. Om den har gnista så räcker det nog med rengöring av bränslesystemet.

Kolla ventilspelet. Under insug och avgas sitter ett plåtlock. Innanför hittar du spalten mellan ventillyftare och ventilskaft. min 0,15 insug o 0,20 utblås. Justeras genom att fila/slipa av ventilskaftet.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Nilson mod.55242.

Elmhult  
#739761 19780721 😀 🌳

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Nilson mod.55242.

Elmhult  
#739764 Ingen gnista. Antar att det måste vara några krav uppfyllda för start. Ser att det finns mikrobrytare för drift och för att kunna starta inmatningen. Inte riktigt klok på hur det ska vara. Och brytaren på handtaget fattar jag inte alls. Eller är den trasig? Inga rörliga delar där alls. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Nilson mod.55242.

totte  
#739776 Det är lite knepigt ja. Mikrobrytaren på inkopplingen av slungan skall sluta när slungan slås på och sladden går vidare till uppe på vänster styre. Där sitter ett handtag på undersidan som skall kortsluta när man släpper det, men ser ut att sakna fjäder på din. Sitter väl en liten kontakt på handtagsröret som den skall gå emot och kortsluta om fjädern finns där. Så att man inte skall kunna lämna styret om slungan är inkopplad.

Koppla loss kablarna helt från dom grejorna så länge, så att det inte kan bli kortslutet, tills du fått ordning på resten. Vi kan reda ut det ordentligt sen.

1978, fin årgång, jag hade en 77:a tidigare. Har brytare. Får du inte gnista när du kollat allt externt så är det brytarservice som behövs.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson mod.55242.

totte  
#739789
1639928437_elschema.jpg

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson mod.55242.

Elmhult  
#739816 Tack för hjälpen och förklaringen.👍 Där sitter någon sorts fjäder på handtaget med dåligt spänn på. Jag kopplade av allt nere vid motorn för att se om det kom gnista då. Men den sladden är jordad ändå och det kan ju inte vara rätt. Så nu ska jag gräva mig fram till brytarna och se hur det ser ut där. Och jag har begränsat med tumstorlekar så det är bara kul. Som tur är har jänkarna iallafall inte unika skruvmejslar. Haha

Bifogar en bild på typskylt.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson mod.55242.

totte  
#739852 Jamen, bekräftar att den är en 3 vxl gear drive, med Peerless växellåda. Pansarfordon som sagt.

Nej, om sladden där är jordad blir det ingen gnista.

Skaffa dig en halvtumsnyckel, det är den som är mest kritisk, 12 är för liten, 13 slinter över om det tar emot.

Du behöver göra dig en svänghjulsavdragare för att komma åt brytarna. Nåt sånt här: https://www.briggsparts.se/art/svanghjulsavdragare2.php

Inte så svår att göra om du bara har ett par tumgängade skruvar i rätt dimension. Min ser ut så här:
1639947527_080920_11.jpg


Briggsparts är ovärderliga för att få tag på allt för B&S.

Den högra grunkan är för att dra åt startkopplingen som också är svänghjulsmutter. Kan lossas med klubba och en bit hårdträ. Skall dras med 88 Nm. Går förstås att banka fast också.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson mod.55242.

Elmhult  
#739863 Tack! Jag beställde en avdragare med en gång.
Ska snöa på onsdag ryktas det. Har semester hela julen så nu har jag något att pyssla med mellan julskinkan och champagnen. 😀 Hittade en video på Youtube med en kille som fixar sin Gilson:

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson mod.55242.

totte  
#739944 Ha det så skoj i jul! Är det nåt du behöver veta så har jag verkstadsboken för äldre B&S. Min renovering av en nästan likadan finns i min blogg, sid 112 - 116.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson mod.55242.

Elmhult  
#740206 Jaha, efter lite pyssel så startade den. Visade sig att det var tändningslåset som var kasst. Kopplade bort det och pang start. Går riktigt fint. Precis som en Briggs & Stratton ska gå. Jag tog loss svänghjulet iallafall och kollade. Det satt inte hårt. Tror att barska ord hade lossat det.

Nu till det tråkiga. Någon har nog kört stenslunga med den. Främre vingarna på impellern som kastar ut snön är böjda på tre och helt borta på en. Dessutom har trumman runt fått sig en jävla smäll så den buktar ut lite samt har spruckit där den varit sammansvetsad. Någon har försökt laga den med riktigt dålig svets.

Den kastar snön knappt två meter på det bra hållet och bygger snötorn på sidan av maskinen på andra.

🌳 🤔

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).