Inomgårdsmaskiner

Stiga Park, vettig motor?

10 inlägg 6904 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga Park, vettig motor?

vedeldare74  
#730109 Undrar lite över Stigas egna motorer som sitter i alltfler av deras åkgräsklippare.
Tex den tvåcylindriga motorn som sitter i Stiga Park 320 PW, har den pålitlig kvalité jämförbar med Briggs eller är det något man ska undvika och hellre köpa en begagnad maskin med Briggs-motor?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Stiga Park, vettig motor?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730140 Kan aldrig tänka mig att Stiga gör egna motorer. Men de kan säkert köpa dem i Kina och få dem med sin egen logga på.

Avatar Fallback

Re: Stiga Park, vettig motor?

vedeldare74  
#730142 Nä självklart gör de inga egna motorer. Tror det är Loncin i grunden men frågan är om det är något man vågar köpa eller om kvalitén helt enkelt är undermålig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Park, vettig motor?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730145 Loncin gör grejor åt BMW också. Kineserna kan göra bra grejor bara kunden vill betala för det.

Användarvisningsbild

Re: Stiga Park, vettig motor?

anersimyra  
#730148 Och även åt: Toro, Stiga Park, Atlas Copco, Huskvarna, John Deer, viking, emak etc..🙂

Avatar Fallback

Re: Stiga Park, vettig motor?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730155 Blir inte förvånad om de gör motorerna åt Briggs också.

Avatar Fallback

Re: Stiga Park, vettig motor?

tallen100  
#730159 När det gäller stiga så är nog motorn det minsta bekymret oavsett fabrikat 😉

Avatar Fallback

Re: Stiga Park, vettig motor?

vedeldare74  
#730172
tallen100 skrev:När det gäller stiga så är nog motorn det minsta bekymret oavsett fabrikat 😉

Jaså du, är det skräpmaskiner?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Park, vettig motor?

axwell  
#730175
vedeldare74 skrev:Jaså du, är det skräpmaskiner?


En loncinmotor skulle höja kvalitén på genomsnittet ! 👍

Avatar Fallback

Re: Stiga Park, vettig motor?

Piraboin  
#730176 stiga är bra om man tycker om att skruva ska man ha effektivitet så är de Husqvarna eller Jonsered klippare som gäller de är min åsikt efter 7 år med stiga och Jonsered klippare å då jobbade jag åt en som klippte på förtjänst så hade jag att välja vilken klippare jag använde för dagen så tog jag alltid jordskreden före stigan även om den började ta olja mot slutet innan vevstaklagret havererade tror jag . Då den haverera så slog den ut en bit av motorblocket ¨senare tog jag stigan bara för att Husqvarna som chefen använder har för stort klippbord för bilkärran
vi skrotade nya 2 stiga klippare på en begagnad Jonsered under dom åren jag jobbade åt han

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).