Inomgårdsmaskiner

Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

18 inlägg 10617 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

ujja  
#729451 Har köpt en begagnad vedklyv som trycker hackigt.
Jag trodde först det berodde på luft i systemet men nu har jag kört den en stund utan skillnad.
Jag har testat att montera bort själva sliden som trycker vedträet och då går cylindern lika hackigt.
Är det normalt att cylindern går så här hackigt, behöver jag bry mig om det?




   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

Könstmäster  
#729454 Kan vara dåligt med olja, kan även vara skit i filtret om det sitter något sådant på den?
Det är vad jag hade kikat på först

Avatar Fallback

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#729460 Något är galet. Dessutom väldigt slö klyv!

Användarvisningsbild

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

Göt  
#729481 börja med att byta olja

Användarvisningsbild

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

Erre  
#729482 Kan sitta en luftning på en del mindre klyvar som man kan stänga vid transport. Så man kan lägga dom på sidan utan läckage. Koll om du ser en sån och att den är öppen.
Kan vara en liten skruv som måste lossas några varv.
Men denna kanske är för stor för att ha en sån lösning.

Ring den du köpte den av. Skadar aldrig att fråga.

Avatar Fallback

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

Rolf Zetterberg  
#729528 Den där verkar inte må bra..
Det finns ingen luftskruv,utan man får lufta med hjälp av oljestickan(sitter bakom klyvkilen)!
En liknande klyv med manualer finns här:
https://www.bonnet.se/vedhantering/vedm ... vedklyv-8t

Användarvisningsbild

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

Vardon  
#729546 Min första spontana tanke är går verkligen elmotorn som den ska? Antar det är en enfas maskin? Såna motorer ska inte tillverkas mer än till hushållsmaskiner.

Pröva och mät och se vad den drar för ström i förhållande till märkskylten.

Avatar Fallback

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

axwell  
#729554 Kolla att båda switcharna blir riktigt aktiverade när startfunktionen hålls inne.

Glöm inte att ta ur stickproppen före testning !

Avatar Fallback

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

ujja  
#729557 Tack för förslagen, jag har inte klyven tillgänglig utan får felsöka till helgen.
Olja fylldes upp innan körningen och precis som Rolf skriver så finns nog ingen luftskruv och oljestickan sitter bakom klyvkilen och är då endast nedstucken så någon luftning där lär nog inte behövas, om det finns ett övertryck skulle den hoppa upp. Men jag ska se om det finns något filter, beskrivningen från den liknande klyven från Bonnet tyder på att det ska sitta ett litet filter någonstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

axwell  
#729571 Vet inte om du redan fått detta tips: Påfyllningspluggen/mätsticka skall bara vara åtdragen vid transport, sen skall den öppnas något varv.
Om Bonnet har samma system känner jag inte till.

Undvik att skruva av pluggen helt med maskinen igång eller direkt efter användning, du kan få en oljedusch.

Avatar Fallback

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

ujja  
#729878 Jag hittade filtret igår och jag misstänker ett konstruktionsfel på hydrauliken.
Filtret sitter på pumpens sugsida och när jag tittade på sugledningen så ser jag att man använt en tryckslang med banjokopplingar där hålen i banjokopplingen nog inte är större än 5 mm. Jag misstänker att detta är problemet, pumpen kan inte jobba som den ska pga för dåligt flöde på sugsidan.
Jag ska ta bort filtret och ersätta tryckslang med kopplingar mot en större "vanlig" slang och prova, får se vad jag hittar på hydraulikshoppen eller VVS shoppen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

Mr T  
#791802 Tjena! Hur gick det med klyven, bör du it kopplingarna mot grövre och låter den mindre nu?
Mvh

Avatar Fallback

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

ujja  
#791803 Hejsan, jag bytte ut kopplingar och slang för returen och det blev skillnad, nu jobbar den bättre.
Jag får fixa en film när den ska köras senare i vår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

Mr T  
#791804 Aha okay 👍

Har övertagit en likadan från farsgubben som han kört med ca 10år utan problem
Men det är just att den låter så illa, har också haft iden att byta ut till grövre kopplingar för att hoppas på att pumpen mår bättre..
blev lite bättre av ett oljebyte iaf

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Hydraulisk vedklyv som trycker hackigt

Mr T  
#793984 Bytt slangarna samt olja, låter illa fortf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).