Inomgårdsmaskiner

Radialsåg / Radialarmsåg

8 inlägg 5526 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Radialsåg / Radialarmsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724084
1629371809_radialsagradialarmsag.jpg

Jag har just insett att en radialsåg vore grejen för mig, dock har jag ingen erfarenhet av dessa
så jag slänger ut en allmän fråga här, vad tycks om såna och vad ska man tänka på vid köp?
I dagsläget kör jag ju på som hobbyfilur så begagnat/äldre/billigare är mest intressant.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Radialsåg / Radialarmsåg

Nyborg  
#724117 Har typ en sån i "snickeriet". Farsan tillverkade ett eget bord till förutom rullbanorna. Där markerades var tionde centimeter åt varje håll. Är lätt också när man ska ha flera stycken i samma längd, bara att sätta en tving i brädan som mothåll. Smidigt när man snabbt skall kapa en bräda, blir ju spikraka kap också. Fördel är att ha långt bord åt båda håll för att slippa rullbockar. Går ju även att ställa i vinkel åt flera håll samt vända på för klyvning. Finns bara platsen så...

Användarvisningsbild

Re: Radialsåg / Radialarmsåg

Williamm  
#724118 Är det typ en kap & gersåg i jätteformat?

Användarvisningsbild

Re: Radialsåg / Radialarmsåg

Nyborg  
#724119 Kan man kanske kalla den.. fördelen är ju som sagt kapaciteten, nackdelen att den är stationär... därför har jag även en kap-och gersåg samt en klyvsåg som jag kan flytta med mig. Men i ett snickeri är den perfekt!

Användarvisningsbild

Re: Radialsåg / Radialarmsåg

Arvid0  
#724174 Ska man massproducera/kapa som Nyberg skrev är de bra. Hobbysnickrar man mest och sågar olika längder, bredder och material tycker jag en (bra) sänksåg gör allt men smidigare och bättre. Men har man redan en sänksåg och utrymme för en radialsåg så visst de fyller sin funktion.

Användarvisningsbild

Re: Radialsåg / Radialarmsåg

Nyborg  
#724238 Fördelen med denna såg för min del är att den är platsbyggd med rullband och bord. Jag har i och för sig inte mer än ca tre meter bord och rullbana åt ena hållet och ca en och en halv meter bord åt andra hållet + dörr och rullbock. MEN vad stadigt som sagt när bordet sitter fast i väggen! Har även en spånsug monterad bakom bordet, spånsug är ett måste annars går det inte att vara där...

Användarvisningsbild

Re: Radialsåg / Radialarmsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724572 Ok, bra att veta. Ska kika på en som är till salu snart och har kollat youtube en del så lite inspiration känns som att det finns nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Radialsåg / Radialarmsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724725
1629841307_aug2021radialsaw.jpg

Slog till på en ca 1983 års Sears Craftsman idag, lite pyssel men sen ska det bli spännande att provköra.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).