Inomgårdsmaskiner

Sågverk, finns det något som är ett givet val?

3 inlägg 4237 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågverk, finns det något som är ett givet val?

Johan_paz  
#724029 Nyfikenheten, intresset, tillgången till eget timmer 🌳 och framförallt virekespriser på brädgården gör att ett eget sågverk blir mer och mer lockande. Då ett med band som kan såga upp till ca 5m.

Då det kommer delas med en likasinnad granne så känns det som något mer ändamålsenligt än ett logosol med motorsåg kan motiveras.

Men, det finns massor av olika märken och modeller som jag absolut inte har någon relation till. Finns det någon som är det givna valet för en, eller snarare två, glada amatörer som vill såga allt ifrån vankantat till stolpar?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Sågverk, finns det något som är ett givet val?

Torbjörn Johnsen  
#724040 Det beror nog ganska mycket på vilken budget ni har. Det finns en stor spännvidd från riktigt enkla till riktigt avancerade. En viktig sak, om man tänker såga mer än bara enstaka stockar, är att ha en smidig stockhantering. Allt runtomkring själva sågen kan man ju bygga och fixa själv alltefresom man upptäcker flaskhalsarna men hanteringen på sågen för att rulla klampa och ev topplyfta stocken är viktigt att tänka på. Här kan hydraulik och bra funktionalitet vara det som verkligen gör att grejerna används. Och att resultatet blir bra.

En annan sak som är viktig men som jag inte vet hur det skiljer mellan de olika modellerna är hur lätt eller svårt det är att posta och vilka hjälpmedel som finns. D v s hur enkelt man beräknar hur det ska ställas in så att man får ut det man vill ha från stocken. Här vet jag inte hur det skiljer mellan olika modeller och fabrikat men det finns många här på forumet som har bandsågar och som säkert kan bidra med mer info.

Intressant tråd och det ska bli intressant att följa er process. Dela gärna med dig när ni bestämt er och sedan börjar såga. Det finns många här som tänker som dig med dagens skillnad i trävaru- och timmerpriser👍

(Cliffhanger: Fredrik jobbar på en artikel och video om vårt sågprojekt där vi gjort em resa med Norwood från byggsats till bräda. Kommer inom kort här på Skogsforum.)

Användarvisningsbild

Re: Sågverk, finns det något som är ett givet val?

Arvid0  
#724047 Köp för så mycket ni har råd med men det är inte säkert att det som är dyrast ger er mest för pengarna.

Sedan är det med sågverk som med motorsågar, fyrhjulingar eller bössor. Man vill oftast motivera sitt eget köp och skryter upp det man själv har.

Kolla på Facebook och googla, YouTube mm och bilda er en uppfattning. Försök göra en priolista, rangordna vad ni tycker är viktigast i en fallande skala.

Om möjligt köp ett begagnat sågverk, har ni inte sågat ned solosåg eller bamsesåg köp ett begagnat sådant och såga. Ganska snart kommer ni märka vad ni tycker är viktigt. Det sågverket kan ni sedan sälja och med stor sannolikhet inte förlora många hundralappar på.

Jag hade begränsad budget när jag skulle köpa mitt. Det jag prioriterade var hydraulisk bandspänning, relativt långt blad/band. Möjlighet att förlänga, gärna tungt=stabilt, då jag skulle ha det stationärt. Jag hade sågat med logosols bandsågverk och tyckte det var lite smäckigt med den pressade plåten som räls/stativ. Förberett/möjligt att komplettera med matning, barkfräs mm. Stor elmotor, ej manuell/handvevad höj/sänk.
Det blev en Trak-met för mig och förutom en konstig/dålig lösning med en bussning/trapetsmutter till höj/sänk så är jag mycket nöjd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).