Inomgårdsmaskiner

Klippo startar ej.

11 inlägg 5496 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klippo startar ej.

masen54  
#722696 Börjat skruva med grannens klippo comet (briggs & stratton) som inte vill starta, det jag gjort nu är följande, gjort ren förgasaren, bytt tändstift, kollat bromsen, kollat krysskilen. Bra gnista, kompression 4,5 kilo (lite lågt kanske men borde väl tända till) Vad ska jag kolla nu? Mvh Lars



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klippo startar ej.

onceagain  
#722712 Testa med lite startgas, då borde den tända, stannar den så är felet på bränsletillförsel sidan

Användarvisningsbild

Re: Klippo startar ej.

Bibliofilus  
#722714
onceagain skrev:Testa med lite startgas, då borde den tända, stannar den så är felet på bränsletillförsel sidan


Om nu kompressionen är lite låg så ta ur tändstiftet och ha i ett par droppar olja och prova sedan med lite startgas om den tänder till och hur länge den går.

Avatar Fallback

Re: Klippo startar ej.

tallen100  
#722718 Blir stiftet blött när du dragit?

Användarvisningsbild

Re: Klippo startar ej.

masen54  
#722723 Ja det blir det

   TS
Avatar Fallback

Re: Klippo startar ej.

tallen100  
#722726 Då får den ju bensin.
Har du kollat luftfiltret, får den inte luft blir den sur.

Avatar Fallback

Re: Klippo startar ej.

jannee  
#722728 Tag väck luftfiltret, se till att luftspjället är vidöppet (jag använder en mejsel för att hålla spjället öppet), dra, den kommer att starta.

Avatar Fallback

Re: Klippo startar ej.

SudCaravelle  
#722735 Kontrollera att fiberskivan som sitter mellan motoraxel och kniv ej slirar. Kniven fungerar som svänghjul och slirar det blir det svårt att få igång motorn.

Användarvisningsbild

Re: Klippo startar ej.

masen54  
#722736 Tänk att jag faktiskt provat allt ni skriver men ingenting hjälper

   TS
Avatar Fallback

Re: Klippo startar ej.

HN  
#722737 Kolla så att det inte är vatten i tanken.

Användarvisningsbild

Re: Klippo startar ej.

totte  
#722752 Den skall gå med den kompressionen. B&S är lågkomprimerade. Förutsätter då att det är en av de gamla sidventilarna.

Om allt annat verkar ok, den tänder inte ens med startgas, så är det nåt med tändningen. Du hade kollat att svänghjulet inte vridit sig så i så fall kan det vara tändmodulen som gjort sitt och tänder vid fel tidpunkt, även om den ger gnista.

Antar att du kollat isolering på tändkabeln och sånt stoppbrytare och kabel, så att det inte är nåt som hamnar i kläm när du satt ihop det men funkar just när du har isär för att testa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).