Inomgårdsmaskiner

Service av elverk

10 inlägg 4120 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Service av elverk

Gralq  
#722606 Vi har ett gammalt kinaelverk ute i obygden som är i behov av mycket kärlek.

Den har stått lite för länge med gammal soppa så tank/förgasare och troligtvis motorn har kleggat igen med vitt klet och behöver en ordentlig tvätt.

Vad rengör jag enklast med? Olika för tank och förgasare? Behöver cylindern kärlek också? Klägget har tagit sig till gången mellan förgasare och cylinder.

Laddar upp lite bilder på bränslekran, koppen och kanalen in i cylindern.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Service av elverk

totte  
#722619 Prova med T-sprit, det tar ofta hartsartade beläggningar. Riktigt kokhett vatten och såpa kan fungera i vissa fall och då eventuellt med en skvätt sprit i. Skulle inte tro att du behöver åtgärda cylindern om den går runt utan att kärva.

Användarvisningsbild

Re: Service av elverk

Gralq  
#722621 Den går runt utan problem. =)

Ska testa t-sprit, och tack för tipset!

   TS
Avatar Fallback

Re: Service av elverk

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722647 Bra tips för mig också. 👍 Är på väg till hytten i Telemark där jag har ett elverk som inte varit igång på flera år.

Användarvisningsbild

Re: Service av elverk

totte  
#722691 För framtida bruk om det skall stå länge: Kör på 4T alkylat. Om det känns för dyrt: Innan man lämnar det för en längre tid, kör slut på eller tappa av macksoppan, slå på en skvätt alkylat och kör en stund så all gammal soppa försvinner ur ledningar och förgasare. Då bör det kunna stå flera år utan att gegga igen.

Avatar Fallback

Re: Service av elverk

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722697 Efter att ha kört en förgasare i ultraljud för tre år sen kör jag bara med Aspen blå. Så ett par dunkar blå kommer nog med i bilen. Gjorde ett undantag för gräsklipparen när jag hittade en skvätt 95 oktan i förrådet i sommar. Han som hade ultraljudstvätten har för övrigt lagt ned verkstan så där kan jag inte få någon hjälp längre.

Användarvisningsbild

Re: Service av elverk

Gralq  
#722702
totte skrev:För framtida bruk om det skall stå länge: Kör på 4T alkylat. Om det känns för dyrt: Innan man lämnar det för en längre tid, kör slut på eller tappa av macksoppan, slå på en skvätt alkylat och kör en stund så all gammal soppa försvinner ur ledningar och förgasare. Då bör det kunna stå flera år utan att gegga igen.


Det blir akrylat framöver helt klart. Den ökade kostnaden är försumbar eftersom den går så lite/sällan.

Klurar dock på om den ska få köras helt tom i framtiden innan påfyllning, så att man inte fyller på och sedan inte använder den på ett tag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service av elverk

totte  
#722749 Ingen större fara med alkylat, den kan stå länge med det i tanken utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Service av elverk

JohannesG  
#722754
totte skrev:Ingen större fara med alkylat, den kan stå länge med det i tanken utan problem.

Kan bara intyga att Alkylat inte är känslig för lagring. Min gamla Puch moped tankades senast för omkring 8 år sedan med Aspen 2T. Brukar starta den en eller ett par gånger om året. Tänder fortfarande på första kicken bara bränslet är framme i förgasaren. 👍

Användarvisningsbild

Re: Service av elverk

totte  
#722759 Bra Johannes! Så är det klart att det inte bara är jag som säger det. 🤣

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).