Inomgårdsmaskiner

Stiga Villa 9E - klippaggregat driver ej

9 inlägg 8689 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Stiga Villa 9E - klippaggregat driver ej

tobbo166  
#714137Hej!

Trodde vi hade fått snurr på aggregatet:
Stiga Villa 9E

Men funkar inte längre, körde på några stora pinnar sen ballade det ur.

Fattar inte felet, ser rätt ut under tycker vi.

Finns det nån checklista för hur man löser? Redan bytt massa hjul och remmar, kan omöjligt behöva bytas igen? Kanske nån fjäder inblandad.

Ska försöka posta bilder senare.

TS
Skogma

Re: Stiga Villa 9E - klippaggregat driver ej

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714183Driver remmen fram till aggregatet eller vill den slira?
Lätt hänt att man gör en tankevurpa o lägger remmen på fel sida om spännhjulet på vägen framåt o då driver de dåligt

tobbo166  
#714201Det funkade men körde över grova grenar och nåt hände så kanske hoppat fel?

TS

#714205På Villan jag hade innan krökte gärna sig rören fram som bar klipparen om jag körde på nån Sten eller så och då kom aggregatet närmare o remmen slirade

Ent  
gnisten83 skrev:På Villan jag hade innan krökte gärna sig rören fram som bar klipparen om jag körde på nån Sten eller så och då kom aggregatet närmare o remmen slirade

Precis, been there. Det är väldigt kinkigt att aggregatet sitter på exakt avstånd från remskivan som driver dess rem. Och precis som gnisten säger, kör man in i något så kröks rören och aggregatet kommer nån centimeter för långt bakåt. Speciellt de med två knivar om jag inte minns fel, de är extra ömtåliga.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714589På mitt aggregat sitter det två kuggremmar som brukar gå sönder lite då och då när man kör in något som inte skall vara i knivarna.
Om du drar runt ena kniven så skall den andra följa med, då är dom hela... Om du nu har samma modell av aggregat som jag har då... med två knivar.

tallen100  
#714596Maken till rackelapparater får man leta efter.

Tror inte det satt kuggremmar på dom äldre, men två knivar hade dom iaf.

Ent  
tallen100 skrev:Maken till rackelapparater får man leta efter.

Tror inte det satt kuggremmar på dom äldre, men två knivar hade dom iaf.

På de med två knivar och multiklipp går knivarna omlott. De måste stå i 90 graders vinkel i förhållande till varandra, annars slår de ihop. Därför har de kuggrem. På aggregaten med tre knivar är det kilrem för där kan de inte slå i varandra. I vart fall är det så på 80- och 90-talarna, kan hända att det är annorlunda numera?

Däremot har jag aldrig bytt kuggrem på 25 år på vår Villa 8E trots att det smällt ganska bra på ryska U-båtar, plötsligt uppdykande bergstoppar och stubbar som kastat sig in under aggregatet 🤣

#714605Har faktiskt kört en sån tandrem efter stenkörning men kommer inte ihåg om de var på Villan eller på första Parken.
Bytte aggregatet på Villan från en med 3 knivar till ett nyare med 2 då de gamla var helt upprostat i fästena

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).