Inomgårdsmaskiner

Tömningsventil till storsäck

6 inlägg 3284 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tömningsventil till storsäck

svampbob  
#713117 Jag tänkte prova att köpa hem konstgödsel i storsäck och behöver då en tömningsventil. Vad har ni för erfarenheter och tips eller ska jag fortsätta att köpa pallar med 25 kg säckar?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Tömningsventil till storsäck

ananders  
#713129
svampbob skrev:Jag tänkte prova att köpa hem konstgödsel i storsäck och behöver då en tömningsventil. Vad har ni för erfarenheter och tips eller ska jag fortsätta att köpa pallar med 25 kg säckar?


Min erfarenhet av sådana tömmningsventiler råder jag dig till att fortsätta med de små säckarana eller skaffa dig en större spridare som rymmer en storsäck.

Användarvisningsbild

Re: Tömningsventil till storsäck

svampbob  
#713174
ananders skrev:
svampbob skrev:Jag tänkte prova att köpa hem konstgödsel i storsäck och behöver då en tömningsventil. Vad har ni för erfarenheter och tips eller ska jag fortsätta att köpa pallar med 25 kg säckar?


Min erfarenhet av sådana tömmningsventiler råder jag dig till att fortsätta med de små säckarana eller skaffa dig en större spridare som rymmer en storsäck.


Ja du har ju betydligt bättre koll på detta än vad jag har så jag får fortsätta med 25 kilos säckarna och hålla utkik efter en större spridare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tömningsventil till storsäck

Rockyboy  
#713177 Man kan skära hål på sidan av säcken i passande höjd

Användarvisningsbild

Re: Tömningsventil till storsäck

JohannesG  
#713186 Vi använder en Plug-It skruv för de säckar som inte töms helt. Lite söligt kanske, och man bör vara högst försiktig och inte vistas under hängande last mer än nödvändigt, men den fungerar som tänkt. Skär upp ett litet hål så att pluggen passar, när det är dags är det bara att trycka i denna. Säcken hanteras sedan som om den inte var öppnad. http://www.plug-it.se

Avatar Fallback

Re: Tömningsventil till storsäck

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713235 Har både plug-it och den grön-gula ventilen lantmännen säljer. Den grön-gula har jag inte använt ännu. Plug-it funkar bra så länge man inte skär för stort hål.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar