Inomgårdsmaskiner

Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

11 inlägg 5298 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

ThomasB  
#711160 Hej! Min Stiga gräsklippare går bara vid halvt gaspådrag, om gräset blir tjockare och man behöver öka gasen så dör den efter en liten stund. Det är precis som den går så länge det är bensin i flottörhuset och sedan börjar den hacka. Om man då drar av på gasen så återhämtar den sig annars stannar den men startar igen efter en minut.
Lossar man bensinslangen vid förgasaren så tycker jag att bensinen flödar tillräckligt. Har ändå bytt:
Ny bensinslang.
Tagit bort det nya bränslefiltret för att ge fritt flöde.
Bytt tändspole.
Bytt tändstift.
Förgasaren har jag rengjort 2 ggr och den är helt ren, har nästan alltid gått på alkylat.
Om jag blåser i bränsleinloppet på förgasaren utan flottörhus och lyfter och sänker på flottören känns det ingen större skillnad. Skall man känna skillnad då?
Briggs&Stratton 15,5 HP år 2004 Modell 282HO Typ 0113E1 OHV



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

Granstorp  
#711162 Hade tidigare en Stiga Villa och där hade jag problem med vakuum i tanken! Kolla om du kan få tag i ett tanklock med avluftning!

Avatar Fallback

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

tallen100  
#711163 Prova att öppna lite på tanklocket först när du kör, så vet du om det är locket som felar.

Annars har du väl en justerskruv på förgasaren om jag inte minns fel, prova i så fall att öppna den lite mera...

Avatar Fallback

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

ThomasB  
#711164 Jag provar utan tanklock i morgon men tanken är bara fylld med 4 liter så jag har svårt att se att problemet skulle komma direkt när man börjar köra.
Justerskruven, är inte den till för tomgång bara. Har skruvat en del på den men ingen skillnad för högfart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

Miche1  
#711165 Har du kollat ventilspelet??

Avatar Fallback

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

ThomasB  
#711168 Nej ventilspelet har jag inte kontrollerat men jag har tagit ett kompprov som visade 9:1.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

ThomasB  
#711170 För övrigt fick förgasaren en renoveringsats för 4 år sedan då flottörnålen läckte och fyllde vevhuset med bensin. Intressant då var att repsatsen i Sverige kostade lika mycket som en komplett förgasare på Ebay USA

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

Miche1  
#711237 Du får koncentrera dej på förgasaren.... om du blåser i inloppet för bensinen så ska du känna klar skillnad om du lyfter upp flottören om inte så får du rengöra den igen.....

Avatar Fallback

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

Larsi  
#711253 Har jag mindre än halv tank kan också bete sej märkligt
Svår startad och kan stanna ibland
Stiga Mekanikern sa att tanken sitter något för lågt mot flottörhuset

Avatar Fallback

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

ThomasB  
#711276 Ja, det är inte stor höjdskillnad mellan förgasarens inlopp och tanken. Min brukar misstända av bränslebrist när man kör åt fel håll längs en brant sluttning om den inte är vältankad.
I morgon skall jag riva förgasaren igen. Fanns en hel del filmer på Youtube om Nikki förgasarrengöring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Park Compact HST vill inte gå pålastad

ThomasB  
#711478 Gick som en dröm efter tredje och noggrannaste rengöringen av förgasaren............en stund. Sedan började den miss och baktända. Jag upptäckte efter en stund att den gick bra om man stod bredvid och inte satt i sitsen. Efter en del letande såg jag att isoleringen på en vit kabel som kom ut i spalten i nedre delen av stolstativet tillsammans med reglagekablar och andra elkablar var genomnött. Lite eltape så fungerar allt igen. Gräsklippning i morgon!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).