Inomgårdsmaskiner

Williamms Snöslungetråd

23 inlägg 5522 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#704153
totte skrev:Blir nog bra. Jag tänker som så att funkar den och röjer snö så är det en onödig kostnad att byta, kostar ju över trehundra spänn per styck och det kan man ju göra nåt skoj med så länge. Funkar den dåligt så byter man och vet då att pengarna inte läggs i onödan.

Precis, det drar sig inte fram men det kanske är en fördel i vissa lägen...

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

totte  
#704224 Får den lite snö att paddla i så tror jag den drar sig fram.

Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#704229
totte skrev:Får den lite snö att paddla i så tror jag den drar sig fram.

Aha!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#704689 Hej!
I dag kom det lite snö. Så jag har kunnat testa slungan! Den funkar väldigt bra på den isbana jag har hållit snöfri. Tänk om jag hade haft denna då det kom en decimeter på en natt, då hade jag sluppit soooopa:

Och när jag lyfter handtaget så tar paddarna i och den börjar driva sig framåt. genialt!
Men. Den verkar inte finka där det inte är hårt underlag t.ex. is, asfalt. Och här är det till och med ovanligt med grusad uppfart, det vanligaste är jord med kottar på... Säg inte att jag behöver en 2stegs slunga!

Ps vad är den mista 2stegsslungan som är bra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

totte  
#704701 Skoj att den funkar bra och var ju lämpligt att det kom lite testmaterial just nu.

För att skotta kottar skall det nog till två steg 😎

williamm skrev:Ps vad är den mista 2stegsslungan som är bra?


Helt omöjlig fråga! De minsta 2stegarna som är väl ca halvmetern i bredd, då oftast med 5 - 6 hk. Sen är det ju det gamla vanliga, att det finns bra märken och inte fullt så bra märken. Är väl mest en fråga om att köpa kända fabrikat och inte nån Jula-grunka som la av innan vintern var slut och efter att reservdelslagret var slut.

Om du inte vill gå upp särskilt i pris så är det väl främst en äldre med B&S motor. Skulle leta efter en gammal Gilson för min del, men det är ju jag det. För min del är jag skeptisk till beg Tecumseh. Skötta ordentligt med olja håller dom bra, men det vet man inte något om hur det hanterats.

Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#704708
totte skrev:Skoj att den funkar bra och var ju lämpligt att det kom lite testmaterial just nu.

För att skotta kottar skall det nog till två steg 😎

williamm skrev:Ps vad är den mista 2stegsslungan som är bra?


Helt omöjlig fråga! De minsta 2stegarna som är väl ca halvmetern i bredd, då oftast med 5 - 6 hk. Sen är det ju det gamla vanliga, att det finns bra märken och inte fullt så bra märken. Är väl mest en fråga om att köpa kända fabrikat och inte nån Jula-grunka som la av innan vintern var slut och efter att reservdelslagret var slut.

Om du inte vill gå upp särskilt i pris så är det väl främst en äldre med B&S motor. Skulle leta efter en gammal Gilson för min del, men det är ju jag det. För min del är jag skeptisk till beg Tecumseh. Skötta ordentligt med olja håller dom bra, men det vet man inte något om hur det hanterats.


Tack!
Går det att köra 1-stgs på annat än hårda ytor? Och vad heter de mindre äldre gilsonslungorna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

totte  
#704723 Tja det finns ett otal, somliga har sålts i Sverige.

Här är platsen för den som vill veta allt om Gilson:
https://gilsonsnowblowers.com//

I den här PDF:en kan man se de i stort sett alla modeller som gjorts och var de har sålts.
https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf

Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#704727
totte skrev:Tja det finns ett otal, somliga har sålts i Sverige.

Här är platsen för den som vill veta allt om Gilson:
https://gilsonsnowblowers.com//

I den här PDF:en kan man se de i stort sett alla modeller som gjorts och var de har sålts.
https://gilsonsnowblowers.com//gilson_s ... gistry.pdf

Tack!

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).