Inomgårdsmaskiner

Williamms Snöslungetråd

23 inlägg 5520 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#703613 Hej!

Jag funderar på att skaffa mig ett par snöslungor. Även om det knappt kommer men än någon decimeter snö här, det värkar kul.

Jag undrar vad som tycks om de mindre snöslungorna utan drivning t.ex. Stiga 322 och andra i den storleken.
Och vilket märke är "bäst"? Vad tycks om Toro?
Bild

Det är beg slungor som gäller.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

JörgenO  
#703618 Jag är långt ifrån någon expert på snöslungor och det var nog 20år sen jag körde en. Men ändå när det är mycket snö o kanske lite uppförsbacke så var det välkommet med drift (jag körde med en Toro). Snöslungor är ju ofta lite tyngre än gräsklippare o snön ger mer motstånd. Den du har på bilden ser ju ut att väga en del. Och julen... de ser ju spontant inte ut att fylla nån vidare funktion om det är lite snö under, de kommer bara att bli ett motstånd medan man knuffar snöslungan "på mage" genom snön.
Men det är bara mina spontana tankar och utan erfarenhet av odriven slunga.

Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

totte  
#703619 Skall du ha en sån enstegsslunga så är det Toro som gäller. Funkar bra för att sopa undan på garageinfarter och gångar. Inget att blåsa iväg stora drivor med, men det behöver jag knappast berätta för dig.

Vi hade en ung man här som kallade sig Viktor Meck. Han jobbade med småmaskiner och var mycket entusiastisk för Toro och även för den här lilla modellen. Kanske något färgad i sina omdömen av sitt arbete, men en kunnig kille.

search.php?keywords=Toro&terms=all&author=Viktor*&sc=1&sf=all&sv=0&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B6k

Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#703674 Tack! Jag behöver egentligen ingen slunga, men det är nog roligare än att skotta... Men jag vill att den ska gå att transportera på en släde av två skidor som jag byggt.
Han här gillade sin pytteslunga. https://youtu.be/o4ySDy4Ia-g?t=1478

När jag har mer plats och snö så ska jag såklart hitta en Toro eller Honda men band.

Jag ska nog byta till bättre hjul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Williamms Snöslungetråd

tallen100  
#703676 Vet inte vad dom där småslungorna väger, men borde ju gå att montera fram på en åkgräsklippare.
göra ett fäste och någon lyftanordning så det går att lätta på den...
Fast klipparen är väl lite bredare än slungan förstås.

Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#703681
tallen100 skrev:Vet inte vad dom där småslungorna väger, men borde ju gå att montera fram på en åkgräsklippare.
göra ett fäste och någon lyftanordning så det går att lätta på den...
Fast klipparen är väl lite bredare än slungan förstås.

Ca25kg skulle jag tro. Men skovlarna bör driva den framåt av sig självt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

totte  
#703714
williamm skrev:Jag behöver egentligen ingen slunga, men det är nog roligare än att skotta...


Jamen visst, det är ju tillräckligt skäl för att ha en.

Enstegsslungorna drar sig själva fram i snön. Det är gummiskovlar på rotorn och de drar maskinen framåt. Hjulen driver inte, de är bara ett stöd och mest till för att dra den ut och in ur uthuset.

Större slungor är rätt skoj maskiner att meka med, bara det är ju orsak nog att ha en 😎

Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#703716
totte skrev:Större slungor är rätt skoj maskiner att meka med, bara det är ju orsak nog att ha en 😎

När man har plats...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#704005 Hej!

I dag har jag fått tag på en snöslunga! Toro 2000E. Vet någon vad den har för cc och effekt?
Den hade ståt ett antal år, men startade på två ryck! när jag hällt på aspen.
1615050240__mg_0462.jpg
1615050248__mg_0463.jpg
1615050256__mg_0465.jpg
1615050245__mg_0466.jpg
1615050256__mg_0464.jpg

En Stiga 322 med förgasarkrångel är också på väg. Det kan vara bra att ha två...
1615050219_snaeslunga_stiga_322_.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

totte  
#704129 Inte lätt att hitta mycket om Toron men i alla fall 4,5 hk verkar det stå lite här och där om man söker. Du kan nog hitta manualer och sånt här: https://www.toro.com/en/parts

Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#704133
totte skrev:Inte lätt att hitta mycket om Toron men i alla fall 4,5 hk verkar det stå lite här och där om man söker. Du kan nog hitta manualer och sånt här: https://www.toro.com/en/parts

Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#704135 Behöver mina gummiflärpar bytas?
1615124148__mg_0464.jpg
Eller är det bäst att låta det vara så att jag inte river sönder uppfarter och stigar som bara är jord?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

totte  
#704145 Skulle inte byta förrän du får möjlighet att provköra i snö. Finns annars här: https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... -modeller/

Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

Williamm  
#704146
totte skrev:Skulle inte byta förrän du får möjlighet att provköra i snö. Finns annars här: https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... -modeller/

Tack! Då gör jag så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Williamms Snöslungetråd

totte  
#704147 Blir nog bra. Jag tänker som så att funkar den och röjer snö så är det en onödig kostnad att byta, kostar ju över trehundra spänn per styck och det kan man ju göra nåt skoj med så länge. Funkar den dåligt så byter man och vet då att pengarna inte läggs i onödan.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).