Inomgårdsmaskiner

Val av ny högtryckstvätt?

11 inlägg 5114 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av ny högtryckstvätt?

Pe_Er_79  
#680174 Behöver en ny tvätt. Används primärt för biltvätt men också andra förekommande sysslor på en gård.
Jag är just nu inne på en Husqvarna PW 360 eller en Stihl RE 130 PLUS. Hjärtat slår lite hårdare för Husqvarnan men Stihlen är säkert lika bra och kostar typ en 5hundring mindre.

Så vad tycks om tvättarna ovan? Nåt att som rekommenderas? Det är svårt att bestämma sig.. Det enda jag vet säkert, är att jag är färdig med Kärcher.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Val av ny högtryckstvätt?

Axeln  
#680207 Nu har jag inte prövat maskinerna personligen men såg att byggahus gjort ett test på bägge där Husqvarnan var en favorit! https://www.byggahus.se/husqvarna-pw-36 ... ryckstvatt

På pappret ser det inte ut att skilja mycket men ett tips kan vara att kolla vad de tillbehör du behöver kostar med rätt anslutningar (typ tralltvätt eller foamlance till bilen, om du alls behöver några)!

Bägge verkar vara byggda i Kina så i övrigt kanske det går på ett ut. Lycka till med köpet!

Användarvisningsbild

Re: Val av ny högtryckstvätt?

Axeln  
#680209 Om du ska tvätta maskiner eller andra krävande uppgifter och har tillgång till uttag avsäkrade 13A kan det absolut rekommenderas att spana på en maskin på 3000W istället!

Avatar Fallback

Re: Val av ny högtryckstvätt?

Pe_Er_79  
#680224
Axeln skrev:Nu har jag inte prövat maskinerna personligen men såg att byggahus gjort ett test på bägge där Husqvarnan var en favorit! https://www.byggahus.se/husqvarna-pw-36 ... ryckstvatt

På pappret ser det inte ut att skilja mycket men ett tips kan vara att kolla vad de tillbehör du behöver kostar med rätt anslutningar (typ tralltvätt eller foamlance till bilen, om du alls behöver några)!

Bägge verkar vara byggda i Kina så i övrigt kanske det går på ett ut. Lycka till med köpet!


Ja det lutar än mer mot Husqvarnan. 🙂

Om nu maskinerna är tillverkade i Kina, så låter det förstås inte bra men det behöver inte vara nåt negativt med det. Vart fann du den uppgiften?

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av ny högtryckstvätt?

Pe_Er_79  
#680225
Axeln skrev:Om du ska tvätta maskiner eller andra krävande uppgifter och har tillgång till uttag avsäkrade 13A kan det absolut rekommenderas att spana på en maskin på 3000W istället!


Nej det ska inte vara nödvändigt med 3000W för min del..

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av ny högtryckstvätt?

jsn  
#680231 Jag har den Stihlen, trots att jag är mer lagd åt Husqvarnahållet i vanliga fall, anledning: närmaste återförsäljare som dessutom hade extrapris samy att jag tycker Husqvarnan är ful... Är nöjd med Stihlen, bra prestanda och praktisk tycker jag, väldigt stabil maskin, svärfars kärcher har för mycket vikt högt upp så den välter om man drar den över grus eller ojämnheter, det gör inte Stihlen. Kärchern känns dock mer gedigen i övrigt.
Om du ska illra något är Stihls variant dålig (vet dock ej om Hva's är bättre). Slangen är jättevek och veckar sig lätt, dessutom är fästet på illern för kort så det går i princip inte få ta loss den utan verktyg och så är det ingen struktur på slangen så den blir vansinnigt hal...

Användarvisningsbild

Re: Val av ny högtryckstvätt?

Axeln  
#680238
Pe_Er_79 skrev:
Axeln skrev:Nu har jag inte prövat maskinerna personligen men såg att byggahus gjort ett test på bägge där Husqvarnan var en favorit! https://www.byggahus.se/husqvarna-pw-36 ... ryckstvatt

På pappret ser det inte ut att skilja mycket men ett tips kan vara att kolla vad de tillbehör du behöver kostar med rätt anslutningar (typ tralltvätt eller foamlance till bilen, om du alls behöver några)!

Bägge verkar vara byggda i Kina så i övrigt kanske det går på ett ut. Lycka till med köpet!


Ja det lutar än mer mot Husqvarnan. 🙂

Om nu maskinerna är tillverkade i Kina, så låter det förstås inte bra men det behöver inte vara nåt negativt med det. Vart fann du den uppgiften?


Nej så är det väl, fanns på byggahus https://www.byggahus.se/test-hogtryckstvatt#tabell

Användarvisningsbild

Re: Val av ny högtryckstvätt?

totte  
#680250 Kan ju notera att Hva:n är praktiskt taget identisk med en av Nilfiskarna, nån 150 tror jag det var.

Avatar Fallback

Re: Val av ny högtryckstvätt?

jsn  
#680270 Stihlen är väl i princip en orange Nilfisk C135 med starkare motor.. hittar tyvärr inte bevis för mitt påstående just nu, frågan är om ÅF sa det .. men Nilfisktillbehören ska passa iaf.

Avatar Fallback

Re: Val av ny högtryckstvätt?

JoTh  
#680295 Kolla gärna på Kränzle tvättar. Oavsett storlek har dom mest premium varianter. 1152 någonting är en bra liten maskin. På jobbet har det använts det märket med mycket lite fel, trots frekvent användande. Dock mestadels större hetvattentvättar.

Avatar Fallback

Re: Val av ny högtryckstvätt?

Pe_Er_79  
#680304
JoTh skrev:Kolla gärna på Kränzle tvättar. Oavsett storlek har dom mest premium varianter. 1152 någonting är en bra liten maskin. På jobbet har det använts det märket med mycket lite fel, trots frekvent användande. Dock mestadels större hetvattentvättar.


Ca8000kr för en 1152, ligger lite utanför min budget. Kanske en annan gång..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).