Inomgårdsmaskiner

Snöslunga, vad ska man köpa?

31 inlägg 20297 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöslunga, vad ska man köpa?

LottaH  
#675109 Tänker ge upp handskottandet och skaffa en snöslunga!
Bor i Norrlands kustland, på vischan med en stor gårdsplan och en lång infart till gården, där 50 m ofta drevar igen. Just de där metrarna som drevar igen skulle kännas bra att kunna ta med snöslunga 😀
Men vad köper man?
Kollat på en AL-KO 700e för ca 12 000...vad finns det för alternativ i den prisklassen?
Vill gärna ha något som funkar då man behöver den 🙃



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

Avslutat-02  
#675127 De flesta modellerna på marknaden idag är ungefär lika.

Det som skiljer är vart man får hjälp vid garantier/reklamationer...
Även delar utöver detta.

Men Hva, stiga, MTD, Ariens, stihl m, fl är bra grejer..
Jag har flera stycken Meec inga fel på dessa men jobbigt med jula när de knappt vet vad de säljer.. Biltema har fungerat bra, lika där dock, svårt med personalens kunskap om sina produkter..

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

LottaH  
#675129 Tack för svar! Inte lätt bli klok i denna djungel...dessutom är ju begade ordentligt dyra i förhållande till ålder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

Avslutat-02  
#675130 Ja det är sant, men de kan ha kostat rejält mycket mer från början..
Jag hade hört av mig till de återförsäljare som finns nära och hört över begagnade, nyligen inbytta och även pris på nya..
Du får dock en mindre traktor med snöblad för samma pris som en dyr slunga...

Avatar Fallback

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

Avslutat-02  
#675131 Kom ihåg att för att få en slunga att vara pålitlig krävs insatser..
Ny olja i motorn.
Nytt Tändstift.
Luftfilter.
Bränslefilter.
Alkylat bensin.
Annars krävs nya slangar och rengöring av förgasaren väldigt fort..

Mycket att slunga kräver sin motor, köper aldrig under 6 hk.
Sedan är elstart trevligt.
Handtagsvärme, lyse..

Kedjor på drivhjulen..

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

LottaH  
#675140 Jo, har funderat på traktor/baklastare också men då såg sambon lite tveksam ut 😅
Ska gå in till återförsäljaren som har störst utbud å kolla begade!
Tack för hjälpen @vinterrojarn 🙏

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

totte  
#675142 Om du själv inte är mekanikerkunnig så köp från en seriös handlare som har service på grejorna. Då får du maskinen ordentligt inställd och kollad vid leverans och sen har du nånstans att gå när det händer något.

Köper du begagnat så räkna med, som röjarn säger, att det finns att göra. Klarar du det själv är det inget större problem, annars behöver du ha en verkstad som gör det och då blir det genast en hel del pengar. Det är heller inte lätt att avslöja problem om man inte är kunnig. Slitna lager, kugghjul, friktionshjul och annat som är både besvärligt och dyrt att fixa är ofta inte lätt att se utan att man är rätt väl bekant med grejorna.

Men förstås, köper du beg av en seriös handlare så kan du ha tur och hitta en riktigt bra modell till vettigt pris och då förstås servad och i ordning och med viss garanti.

De allra bästa slungorna är de japanska Honda o Yamaha, men då blir det dyrt. Al-Ko tror jag är normal hygglig konsumentkvalitet, liksom de andra som röjarn nämner. Själv är jag dock lite tveksam till Stiga och Husqvarna, men det kan vara en fördom. Toro tillhör det bättre skiktet.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

LottaH  
#675145 Tack för tipsen...satt just å kollade på en yamaha ys-624 på blocket 😀...har inte hittat nån info om den, än.
Sambon gillar och pilla i maskiner så jag tror inte det är nåt problem, bara det finns reservdelar att få tag på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

axwell  
#675151
LottaH skrev:Tack för tipsen...satt just å kollade på en yamaha ys-624 på blocket 😀...har inte hittat nån info om den, än.
Sambon gillar och pilla i maskiner så jag tror inte det är nåt problem, bara det finns reservdelar att få tag på.


Måste nog gå ut och kolla om det är så min Yamaha heter.

Oavsett, det är bland det bästa du kan hitta.

Slå till om priset är runt 10`eller lägre.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

axwell  
#675154
axwell skrev:Måste nog gå ut och kolla om det är så min Yamaha heter.

Stämmer, en bandriven med elstart utan sladd. Dvs. med 12 V batteri som jag inte behövt ladda under de år jag haft den.

624 står för 6 hp(=9 amerikanska eller kinesiska hp), 24 är arbetsbredden i tum( ca 60 cm).

Min är från sent 80-tal så japanska slungor håller länge men är dyra både som nya och begagnade.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

LottaH  
#675158
1603368938_screenshot_20201022-141133_blocket.jpg
Okej! Kanske i smalaste laget med tanke på ytan som ska köras..å andra sidan blir det någon extra motionsvända ist. Denna har hjul...7000 vill han ha för den. Är det något problem hitta reservdelar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

Avslutat-02  
#675172 Nja inget större problem, men vissa återförsäljare kanske inte har delar, då blir det nätet man får leta på.

Oavsett vad du köper kom ihåg att det som skiljer märken åt i stort är endast motorerna på de nyare...
De äldre har mycket som skiljer sig från varandra...
Men det går alltid att laga.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

Avslutat-02  
#675173
LottaH skrev:
1603368938_screenshot_20201022-141133_blocket.jpg
Okej! Kanske i smalaste laget med tanke på ytan som ska köras..å andra sidan blir det någon extra motionsvända ist. Denna har hjul...7000 vill han ha för den. Är det något problem hitta reservdelar?


OM allt fungerar utan joll så är det rätt pris.
Annars alldeles för högt...

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

totte  
#675174 Det är ett bra pris på en Yamaha om den är i hyggligt skick.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga, vad ska man köpa?

axwell  
#675189
totte skrev:Det är ett bra pris på en Yamaha om den är i hyggligt skick.

Instämmer med totte, jag prutade ner min till 8000 och även det är ett bra pris för en Honda eller Yamaha.

Reservdelar vet jag inget om. 😎

Har haft en japansk Yanmar kompakttraktor i närmare 20 år och det enda som fallerade var en vajer som gick trögt vid låga temperaturer. Troligen för att den alltid stod ute i regn o rusk.

Så reservdelar behöver du inte annat än vid stor otur, brytpinnar för inmatningsskruven kan var bra ha i beredskap.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).