Inomgårdsmaskiner

Hyvel

25 inlägg 7150 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hyvel

halvproffs  
#678442 Nej det är fel. Första anhållet ska vara så stålet normalt tar 2-3mm. Det bakre anhållet ska ligga i linje med vad stålet max bearbetar bort.
Alltså nästan tvärsom det du ritat.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hyvel

Helproffs  
#678448
halvproffs skrev:Nej det är fel. Första anhållet ska vara så stålet normalt tar 2-3mm. Det bakre anhållet ska ligga i linje med vad stålet max bearbetar bort.
Alltså nästan tvärsom det du ritat.

Men det var ju rätt om han vänder kuttern så stålen går åt rätt håll, men kanske felritat bara!?

Användarvisningsbild

Re: Hyvel

halvproffs  
#678455
Helproffs skrev:
halvproffs skrev:Nej det är fel. Första anhållet ska vara så stålet normalt tar 2-3mm. Det bakre anhållet ska ligga i linje med vad stålet max bearbetar bort.
Alltså nästan tvärsom det du ritat.


Men det var ju rätt om han vänder kuttern så stålen går åt rätt håll, men kanske felritat bara!?


Så där ser hyveln ut och ritat med pil för rätt riktning som virket hyvlas i. Det går inte att köra hyveln i fel riktning.

Avatar Fallback

Re: Hyvel

sveakatten  
#678457 Klumpigt ritat, så här blir det nog tydligare.
1604857691_20201108_184441_resized.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyvel

Helproffs  
#678461
sveakatten skrev:Klumpigt ritat, så här blir det nog tydligare.
1604857691_20201108_184441_resized.jpg

Helt rätt 👍

Användarvisningsbild

Re: Hyvel

Helproffs  
#678463
halvproffs skrev:
Helproffs skrev:
halvproffs skrev:Nej det är fel. Första anhållet ska vara så stålet normalt tar 2-3mm. Det bakre anhållet ska ligga i linje med vad stålet max bearbetar bort.
Alltså nästan tvärsom det du ritat.


Men det var ju rätt om han vänder kuttern så stålen går åt rätt håll, men kanske felritat bara!?


Så där ser hyveln ut och ritat med pil för rätt riktning som virket hyvlas i. Det går inte att köra hyveln i fel riktning.

Lätt att vända kuttern fel om det är nån som inte är van har hänt med med fast det vart mitt yrke 🤣

Användarvisningsbild

Re: Hyvel

halvproffs  
#678481
sveakatten skrev:Klumpigt ritat, så här blir det nog tydligare.
1604857691_20201108_184441_resized.jpg


Det var rätt ritat. Jag tolkade ritningen fel.😋
Streckat betyder osynligt/underliggande.

Användarvisningsbild

Re: Hyvel

halvproffs  
#678521 Efter några postningar kommer det att flyta på.
När du har tillverkat tex ett foder som du är nöjd med så spara en bit av detta foder så kan du posta efter detta så det blir lika och gärna med uppgifter om kutterhöjd mm skrivet på baksidan och med pil för hyvelriktningen.
Lycka till och sen vill vi se bilder. 🙂

Avatar Fallback

Re: Hyvel

sveakatten  
#678609 Vart brukar ni köpa stål i från?
http://www.mekwood.se/files/Hyvelstl_-_Paket_2020-1.pdf
Passar kil 038 i en ph200 hyvel? I överkuttern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyvel

Helproffs  
#678615 Toolbox handlar jag fräsar stål å övrigt till snickerimaskiner å hyvel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).