mån 19 okt 2020, 10:14#674460Vad är billigase hyveln att göra plan hyvlat och spåntat virke med?
Går det med en hyvel med klinga i eller ska jag försöka få tag i en 2 kutter?
Någon som har en och sälja?
Inomgårdsmaskiner
Hyvel
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 19 okt 2020, 10:54#674463Ska du göra mycket golv? , annars tror jag det billigaste är att köpa sig en enkelare plan och rikthyvel och hitta någon som hyvlar golvet åt dig (Du behöver en hyvel, frågan är bara om du vet om det
)
Annars kan man ju göra två noter i plankorna och lägger en lös list emellan...
Annars kan man ju göra två noter i plankorna och lägger en lös list emellan...
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Ibland måste man tänka utanför boxern...
mån 19 okt 2020, 11:39#674465
Billigaste sett till investeringskostnaden eller per löpmeter golv? Ska du göra golv till ett rum eller sälja så mycket som möjligt?
En populär Hyvel som postar också är ju t ex logosols sh230 ersattes av sh410.
Du behöver inte ha en tvåkutter men det går ju snabbare.
Men ska du bara göra golv till ett rum är nog det billigaste som skrevs tidigare att planhyvla och fräsa ett notspår.
sveakatten skrev:Vad är billigase hyveln att göra plan hyvlat och spåntat virke med?
Går det med en hyvel med klinga i eller ska jag försöka få tag i en 2 kutter?
Någon som har en och sälja?
Billigaste sett till investeringskostnaden eller per löpmeter golv? Ska du göra golv till ett rum eller sälja så mycket som möjligt?
En populär Hyvel som postar också är ju t ex logosols sh230 ersattes av sh410.
Du behöver inte ha en tvåkutter men det går ju snabbare.
Men ska du bara göra golv till ett rum är nog det billigaste som skrevs tidigare att planhyvla och fräsa ett notspår.
mån 19 okt 2020, 14:19#674482Funderar på en så jag kan vara säker på dimensionerna på reglar och göra golv och råspont.
Men efftersom jag är så dålig på att sälja, så är det ju möjligt att det endast blir till eget behov.
(måste ni ha reklamen som man är tvungen att klicka bort?)
Men efftersom jag är så dålig på att sälja, så är det ju möjligt att det endast blir till eget behov.
(måste ni ha reklamen som man är tvungen att klicka bort?)
TS
tis 20 okt 2020, 05:39#674626Låter intressant, du kan väl sända ett pm vad du vill ha för den, få se om frun kan öppna plånboken.
TS
ons 21 okt 2020, 14:51#674974Skogsola, jag tror det går bra med frun, jag har sänt ett pm (tror jag)
TS
sön 01 nov 2020, 10:19#677032Nu har Sveakatten hämtat hyveln. Blev imponerad av hans gengasbil. 👍
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
sön 01 nov 2020, 16:08#677102Tack för affären Ola, fin gård du har, och bilen gick ända hem också, nu får jag se om jag får i gång sakerna. 👍 👍
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
sön 08 nov 2020, 13:02#678389Första brädan i hyveln, går ganska bra, men jag vet inte hur jag ska ställa in brädan mot fasta sidokuttern.
Det verkar vara en värmesäkring i en av motorerna som är trasig, vet någon hur det fungerar?
Det löser ut motorskyddet hela tiden, så jag kopplade förbi den för att prova.
Skapa konto
Det verkar vara en värmesäkring i en av motorerna som är trasig, vet någon hur det fungerar?
Det löser ut motorskyddet hela tiden, så jag kopplade förbi den för att prova.
Skapa konto
TS
sön 08 nov 2020, 17:00#678424Om det är som ph260 så ställs anhållet så stålet sticker ut , kallas flyglängd. Jag använder en rak aluprofil som jag lägger mot anhållet och kollar hur mycket stålet sticker ut och justerar anhållet efter det. ca 3mm brukar vara lagomt. Anhållet bakom kuttern justeras så det ligger exakt jäms med minsta utsticket på stålet. mittemot finns ett kullager som med med fjäder trycker lagret mot anhållet så bredden blir korrekt.
Hoppas du förstår för jag är dålig på att förklar.
Hoppas du förstår för jag är dålig på att förklar.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
sön 08 nov 2020, 17:18#678426Något sånt här?
Skapa konto
Skapa konto
TS
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).