Inomgårdsmaskiner

Byta växellådsolja på Stiga Villa 9E

7 inlägg 7758 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta växellådsolja på Stiga Villa 9E

tobbo166  
#669350 Hej!

Det är ibland lite tungt att få i växlarna. Funderar på att byta växellådsolja? Står inte i manualen hur man gör. Den är ganska liten, borde man klara själv? Se bild.

Vad ska det vara för olja i den?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Byta växellådsolja på Stiga Villa 9E

totte  
#669362 Är inte olja i den lådan, den är fettsmord. Vill man smörja om den måste lådan delas. Sen kan man lyfta ur axlarna, tvätta rent och lägga i nytt universalfett. Lite jox, men är lådan rätt gammal kan det vara skäl att göra det. En låda av samma fabrikat och typ men treväxlad kan du se här: blog.php?b=737

Avatar Fallback

Re: Byta växellådsolja på Stiga Villa 9E

tobbo166  
#670591 Kul vinterprojekt. Tror jag gör ett försök.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta växellådsolja på Stiga Villa 9E

totte  
#670674 Gör det. Var bara noga med att hålla reda på ordningen på allting medan du tar isär. Fota och anteckna. Sen är det inte särskilt svårt.

En liten luring, på lagerbussningarna sitter en liten klack som skall placeras i ett litet spår precis i skarven mellan halvorna. Missar man där så kärvar det rejält. Inga frågor tack, om hur jag vet det 😇

Avatar Fallback

Re: Byta växellådsolja på Stiga Villa 9E

bgl  
#670704 Får man ur för liten del av fettet genom att blåsa med tryckluft?

Användarvisningsbild

Re: Byta växellådsolja på Stiga Villa 9E

totte  
#670757 Ja, det är helt lönlöst. Skall du byta fett så är isärtagning och grundlig tvättning enda sättet. Viktigt är att olika fetter ofta inte blandar sig det beror på vad som används för att stabilisera oljan. Minns nu inte vilka, men blandar man fetter med olika baser kan det bli "förtvålning" dvs det bildas en nästan fast massa med usla eller obefintliga smörjegenskaper. Och vad som är i tidigare vet man vanligtvis ingenting om.

Isär, tvätta ordentligt rent och sen i med nytt. Annars är det bättre att låta bli.

Kan rekommendera SKF LGHP 2, ett mycket bra smörjfett.

Användarvisningsbild

Re: Byta växellådsolja på Stiga Villa 9E

Maskinälskare  
#685881 Jag hade gått in och kollar på *** !
Fick upp dem innan och riktigt bra priser
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 15 dec 2020, 09:16, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Länk borttagen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).