Inomgårdsmaskiner

Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

21 inlägg 10388 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Jonsered lr12  
#660739 Hej jag har ett problem med min gräsklippare som är en Jonsered lr12, jag satte precis på ny rem men när jag växlar så händer inget, läste en tråd här från 2019 som jag tror hade samma problem men ville skapa en ny, så det som är problemet är att när jag trycker ner kopplingen och ska köra så händer ingenting kopplingen är en sådan som är ett hjul med någon metall grej som drar med remmen, när den ska bli slackare, men vet inte hur kopplingen och växlar fungerar så det någon som vet det skriva så jag vet, tacksam för snabba svar då jag vill ha den färdig snabbt, ( det är ej en orginal)



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Avslutat-02  
#660741
JONI2000_AAaa_I0000024_.pdf


Vad menar du?
Remskivan?
Som sträcker remmen? Den kan vara i plåt...
Ligger oftast emot ryggen på remmen och är därför platt istället för kilformad, vilket den brukar vara om den ligger på insidan av remmen.

Vad menar du med ej original?

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Jonsered lr12  
#660746 Den är inte orginal då den har bytta remskivor asså en större fram och en mindre bak, Japp det du skrev om kopplingen var rätt, men vet du hur det funkar med växlar och så?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Avslutat-02  
#660747 I skissen så har du all information.

Men om du har en större remskiva som påverkar remmen så bör remmen alltså vara längre....vilket inte påverkar växlarna.
Växlarna styrs av växellådan, och ett manöverorgan...alltså spak eller automat..
Växelförare som petar i rätt läge.

Eller hur tänkte du?

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Jonsered lr12  
#660751 Det är något som gör att växlarna inte går i, när jag trycker ner kopplingen så stannar inte remme utan fortsätter att åka runt, hur funkar skivan bak asså när snurrar den och vad har den med växlarna att göra

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Avslutat-02  
#660753 Remmen drivs av motorn, den har en sträckare som påverkas av kopplingspedalen.
När pedalen är nere så är remmen lös, och då ska det fungera att växla.
Växlarna är påverkade av en spak som för i växelföraren till rätt växelläge.
Detta påverkas inte av remmen, utan enbart drivningen på lådan påverkas av remmen.

Om remmen är för tajt emot skivorna då kopplar den aldrig ur och då får du inte i växeln.
Om du lägger dig på sidan och trycker ner pedalen så bör du se att kopplingen påverkar remmen genom att släppa på spänningen...
Annars sitter antingen sträckaren fel eller så är remmen fel....

Kan även vara så att ett lager skurit men det tror jag inte,för då brukar det låta...

Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Avslutat-02  
#660755
Jonsered lr12 skrev:Det är något som gör att växlarna inte går i, när jag trycker ner kopplingen så stannar inte remme utan fortsätter att åka runt, hur funkar skivan bak asså när snurrar den och vad har den med växlarna att göra


Det är remskivan på växellådan som drivs av motorn, med en spännare från kopplingen.
Det är den remmen som går från motorn till växellådan.
Så länge remmen roterar så kan du aldrig få kuggarna i läge för vald växel..

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Jonsered lr12  
#660759 Okej tack för svar ska se om jag kan fixa det nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Jonsered lr12  
#660767 Okej nu har jag testat med att trycka ner kopplingen och grejat lite men hur hårt jag än trycker på kopplingen så slutar aldrig remmen snurra, det är som att den sitter fast klistrad på främre hjulet,måste jag köpa ny rem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Avslutat-02  
#660784 Måste och måste..
Hur lång är remmen?
Är den någon gång slak när maskin är avstängd?
Eller ligger den på och tajt jämt?
Isåfall är det fel rem..

Det ska gå att flytta remmen från remskivorna utan större ansträngning..
Men om du inte får kopplingen att fungera så undrar jag om den ligger rätt eller går ifrån tillräckligt...

Är det ett större remhjul som är dit satt så kanske skivan ligger på och sträcker remmen fast den inte ska...

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

totte  
#660830 För remkopplingar är det viktigt att det finns remstöd vid remskivorna, det skall finnas nån form av stift/plåtar/dubbar som stöder remmens ytterkant på båda sidor om remskivan när den är slakad så att den lägger sig i en fin båge strax utanför skivan och inte åker ut åt båda sidor medan mitt på skivan ligger den i spåret och drar.

På sprängskissen ser det ut att vara byglar, nr 16 o 44, kallas "keeper".

Det kan också vara knepigt med nya remmar, de vill gärna hugga fast i spåret. Lite försiktig spray med silikonspray på remmen kan hjälpa. Fixade min jordfräs för många, många år sen, när den vägrade att koppla ur efter rembyte.

Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Avslutat-02  
#660835 Det där med spray hade jag inte koll på..
Remspray har man ju använt...men för motsatt effekt...

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

totte  
#660842 Var en snabbfix jag använde som fungerade bra.

Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Rolf Zetterberg  
#660843 Stopp!Här verkar det ligga en hund begraven...
Du skriver att det är andra remskivor än original monterade?Då måste det röra sig om en "trimmad åkis" som är tänkt att gå fortare?
Original sitter nästan alltid en mindre fram och en större bak för att få nödvändig nerväxling.
Har du då fel remskivor,så kan det bli problem.

Avatar Fallback

Re: Hur fungerar kopplingen, på gräsklipparen

Avslutat-02  
#660846 Jaha...ja nog för jag byggt om några Stiga villa så att de klarar av att hantera olika längder på remmar och ha automatiskt remsträckare men det där har jag aldrig hållit på med...

Oavsett så bör remmen vara så lång att slakhet finns på kopplingen, annars får man ju inte i växeln...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).