Inomgårdsmaskiner

Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutning

10 inlägg 4143 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutning

Robert_90  
#660283 Hej! Har en Stiga Villa från början på 2000-talet, tror det är en 00a. Den har gått hur fint som helst tidigare säsonger men i början av sommaren började den hacka lite smått när man körde i lutningar, alltså då det blev motstånd, inte så mycket då man kör framåt, men när man backar. Sedan blev det mer och mer tills den slutligen slutade driva. Jag kikade under klipparen och såg att remmen som går mellan motor och framaxeln hoppat av så jag la på den igen, men märkte att den var oerhört slak, så efter ca 10 minuter hoppade den igen. Denna gång var även remmen som går mellan motor och klippbordet väldigt slak, vilket den inte var tidigare då jag la på den andra remmen.

Tänkte att remmarna var slut så jag åkte och köpte nya. När jag kom hem och skulle lägga på dom så ser jag att dom är exakt lika långa som de gamla och exakt lika slaka, jag provade att köra ändå, men den hackar extremt, ryker från klippbordet och tjuter som en bil med slirande fläktrem.

Någong som har nån idé på vad som kan vara fel? Har letat efter nån typ av spännare men kan inte hitta det.

Mvh Robban



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660297 Manuell vxllådan eller hydrostat?
Ett klassiskt fel är att man lägger remmarna på fel sida om spännhjulet, man tror att de är den högra delen av remmen som den ska spänna men de isjälvaverket är den vänstra delen om du förstår hur jag menar.
Gjort den tabben flera gånger på aggregatremmen själv

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutn

Robert_90  
#660300 Det är manuell låda. Hmm är inte helt säker på hur du menar. Jag fotade innan jag tog bort de gamla remmarna så är rättså säker på att jag satt dem rätt. Det jag märker då den hackar vid körning är att hela växellådan inkl växelspak rör sig. Alltså det slår som i den på något sätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutn

Brorsan  
#660301 Växellådora är väl inte av högsta kvalitet på dom.
Prova att hålla i växelspaken mot backläget när du backar.
Slutar det hacka då är felet troligen i lådan.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutn

Robert_90  
#660307 Provade det, den slår ändå i handen så att säga. Ska dessa lådor fyllas på olja eller fett någon gång?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutn

tallen100  
#660308
Robert_90 skrev:Provade det, den slår ändå i handen så att säga. Ska dessa lådor fyllas på olja eller fett någon gång?

Tror det är fett i dom, och att det sitter en plastplugg att skruva ur överst.... men tror inte man ska behöva fylla.

Men titta så att lådan sitter fast ordentligt, så att något fäste inte sitter löst, o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutn

Robert_90  
#660309 Såg precis att de 2 bakre bultarna till lådan var helt lösa så lådan rörde sig massor, har dragit åt dom nu ska testa och se om det blev skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutn

tallen100  
#660310 Där hade du troligen felet 👍

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutn

Bosse1  
#660311 https://www.gardentractorspares.co.uk/h ... less/step3

Kolla på "Quick Reference Shifter Keys" Längst ner till höger det är dessa som hackar, släpper greppet om dreven.
Slitet.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa -00a Hackar vid backning och körning i lutn

Avslutat-02  
#660312 Ta och känn på lagren till knivspindlarna när du ändå är igång..
De ska vara stumma, är det glapp så är det på väg att haverera.

Det ska inte ryka eller skrika från klippdäcket.
Vad det gäller växellådan så ska man inte behöva fylla på eller smörja in dessa...
Om inte packboxarna är slut och allt runnit ut...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).