Inomgårdsmaskiner

Tuff färg till vedmaskin ?

4 inlägg 2617 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tuff färg till vedmaskin ?

axwell  
#660142 Inmatningsrännan på Kisa Kombin behöver ny färg.

Färgen, troligen originalet är kycklinggul är delvis bortnött.

Slipade bort ytan(för dåligt) och lade på en maskinlackfärg men dom trivdes inte med varandra.

Kan originallacken vara nåt med silikon i(hammarlack?), eller en 2-komponent som polyuretan.

Färgen jag söker skall vara slitstark och glatt så att långveden glider med låg friktion.

Alternativt en annan slitstark färg som jag får vaxa med silikonvax.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Tuff färg till vedmaskin ?

bgl  
#660163 Mer troligt, utan att veta, är att originalfärgen är enkel vattenbaserad för att underlätta arbetsmiljön för lackeraren.
Slipmaskin! Blank plåt , bara rostskyddad kan ge bästa glidet.

Avatar Fallback

Re: Tuff färg till vedmaskin ?

Ferguson system  
#660182 Jeg ville ha brukt owatrol olje som grunning, etterfulgt av to strøk med bengalakk/emaljelakk som er blandet med litt owatrol. Påføring med pensel.

Avatar Fallback

Re: Tuff färg till vedmaskin ?

axwell  
#661417 Valde tills vidare en kompromiss mellan @bgl och @Ferguson system.

Slipat bort all färg i rännan som planslipen kunde ta och sen sprayat med Biltemas WWM som är tänkt för träbearbetsmaskiner som planhyvlar och liknande.
Samma oljeliknande spray på IBC-pallen.

Efter klyven har jag ett galvat plåtrör dia 300 mm som jag skurit upp och bockat om lite, det är behandlat med silikonwax och har nog bästa glidet även om dom andra ytorna är glatta.
$matches[2]

$matches[2]

1597494290_dscn2336.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).