Inomgårdsmaskiner

Stiga Villa 9E som ej startar

8 inlägg 3330 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stiga Villa 9E som ej startar

Kristian76  
#658080 Kanske fel forum men jag har problem med min åkgräsklippare Stiga Villa 9E. Den startar bara till för att sedan dö direkt. Så gör den vid varje försök men sprutar jag startgas så går den så länge som jag sprutar. Misstänker att den inte får bränsle men varför får den inte det? Vad bör jag kolla? Är inte jättehaj på förgasare.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E som ej startar

Avslutat-02  
#658082 Börja med att kolla bränsleslangen.
Kolla även på om det sitter bränslefilter...

Sedan koppen under förgasaren...
Skruva ner den och kolla att det inte är gammalt bränsle och skräp där.... avlagringar...

Hur gammalt är bränslet och vad är det för bensin?

Är övertygad om att det är bränslets fel...
Vet inte hur många gånger man hällt ur det gamla och hällt i nytt och sedan sprayat i luftrenaren...tills motorn går själv på det nya..

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E som ej startar

zeetorg  
#658117 Du har fått ganska bra tips men kolla även så att bränslekranen är öppen.

Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E som ej startar

Avslutat-02  
#658123 Prova även att blåsa i bränsleslangen..
Kommer det soppa då men inte innan så vet du att du har skit i tanken...


Använd hellre bensin än startgas..
Du kan riskera att gasen blåser bort hinnan på kolven, då smörjer den inte längre och en skärning är ett faktum..

Startgas kan man använda korta stunder för att få fram en tändning, men sedan så är det bättre med bränsle..

Användarvisningsbild

Re: Stiga Villa 9E som ej startar

Kristian76  
#658182
vinterrojarn skrev:Börja med att kolla bränsleslangen.
Kolla även på om det sitter bränslefilter...

Sedan koppen under förgasaren...
Skruva ner den och kolla att det inte är gammalt bränsle och skräp där.... avlagringar...

Hur gammalt är bränslet och vad är det för bensin?

Är övertygad om att det är bränslets fel...
Vet inte hur många gånger man hällt ur det gamla och hällt i nytt och sedan sprayat i luftrenaren...tills motorn går själv på det nya..


Bränslet är har varit nytt varje gång sen man började köra i våras. Då va enda problemet att den bara gick på fullgas. Minskade man gasen så dog den. Och nu i veckan så dog den under körning och efter det så startar den bara till för att sen dö direkt. Kanske är det nån skit i ledningen🤔

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E som ej startar

Avslutat-02  
#658185 Kommer det bränsle om du hakar av slangen?
Eller är det tomt?

Användarvisningsbild

Re: Stiga Villa 9E som ej startar

Kristian76  
#658200 Jag får kolla det nästa gång👍 Maskinen är på lantstället.
Får se om jag vågar lossa slangen. Den ser rätt ”torr” o skör ut. Får kanske investera i en ny bränsleslang i alla fall. Det kanske blir lösningen på allt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stiga Villa 9E som ej startar

Avslutat-02  
#658206 Ja om det är en torr slang med liten spricka i någon ände så suger motorn luft istället...
Och därför kan den bara ha gått på full gas..
Sedan när skadan blivit värre så orkar den ändå inte suga fullt ut..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).