Inomgårdsmaskiner

Häcksax för yrkesbruk

7 inlägg 4842 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Häcksax för yrkesbruk

Kjello82  
#657579 Jag jobbar som fastighetsskötare. Denna årstiden är det mycket häckklippning på agendan. Vi har tre olika häcksaxar på företaget. En äldre Husqvarna. Som visserligen är stark och bra, men BLYTUNG 🤔
Sedan en Hitachi där svärdet sitter på en stång. Den är riktigt bra när man ska jobba högt upp/långt ifrån sig. Men inte på nära håll. Då är den klumpig. Våran favorit är en Stihl. Den är relstivt lätt, stark och bra. Det tråkiga är att Stihlen nog börjar sjunga på sista versen. 😥 Vi behöver börja se oss om efter något annat!
Nu till min fråga: Vad ska man välja?
En av våra ÅF rekomenderar en Hitachi, bensindriven.
Jag funderar på om vi vågar ta klivet och satsa på batteridrift... ÅF rekomenderar då en Hva med minst två batterier.
Hjälp mig! Vad ska vi välja? 😀



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Häcksax för yrkesbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657581 Batteridrift är alltid trevligt, då det ger en relativt tyst och desstum en helt avgasfri arbetsmiljö.

Minst två jämstora batterier rekommenderas ihop med en snabbladdare, använd det ena batteriet, medans du laddar det andra.

Husqvarna har både batteridrivna "vanliga" häcksaxar och batteridrivna stånghäcksaxar, som givetvis går på samma batteri.

Husqvarnas 500-serie är den mer professionella serien med bra byggkvalitet. 100-serien är enklare, mest avsett för villaägare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Häcksax för yrkesbruk

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657583 Har använt Pellenc med ryggbatteri i sju säsonger nu. 😀

Batteriet är ämnat för grästrimmer. Vilket gör att det räcker väldigt länge. Mer än hela dagar om man skulle köra heldagar.

Man kan välja vilken längd man vill ha på saxen.