Inomgårdsmaskiner

Häcksax för yrkesbruk

7 inlägg 4842 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Häcksax för yrkesbruk

Kjello82  
#657579 Jag jobbar som fastighetsskötare. Denna årstiden är det mycket häckklippning på agendan. Vi har tre olika häcksaxar på företaget. En äldre Husqvarna. Som visserligen är stark och bra, men BLYTUNG 🤔
Sedan en Hitachi där svärdet sitter på en stång. Den är riktigt bra när man ska jobba högt upp/långt ifrån sig. Men inte på nära håll. Då är den klumpig. Våran favorit är en Stihl. Den är relstivt lätt, stark och bra. Det tråkiga är att Stihlen nog börjar sjunga på sista versen. 😥 Vi behöver börja se oss om efter något annat!
Nu till min fråga: Vad ska man välja?
En av våra ÅF rekomenderar en Hitachi, bensindriven.
Jag funderar på om vi vågar ta klivet och satsa på batteridrift... ÅF rekomenderar då en Hva med minst två batterier.
Hjälp mig! Vad ska vi välja? 😀



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Häcksax för yrkesbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657581 Batteridrift är alltid trevligt, då det ger en relativt tyst och desstum en helt avgasfri arbetsmiljö.

Minst två jämstora batterier rekommenderas ihop med en snabbladdare, använd det ena batteriet, medans du laddar det andra.

Husqvarna har både batteridrivna "vanliga" häcksaxar och batteridrivna stånghäcksaxar, som givetvis går på samma batteri.

Husqvarnas 500-serie är den mer professionella serien med bra byggkvalitet. 100-serien är enklare, mest avsett för villaägare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Häcksax för yrkesbruk

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657583 Har använt Pellenc med ryggbatteri i sju säsonger nu. 😀

Batteriet är ämnat för grästrimmer. Vilket gör att det räcker väldigt länge. Mer än hela dagar om man skulle köra heldagar.

Man kan välja vilken längd man vill ha på saxen.

Gäller o hålla reda på sladden. Men tycker det går bra. Var o nafsade i den en gång. Medans jag väntade på en ny. Så fick jag klippa med sladdsaxen. Fy för den lede vilket kliv tillbaka. Tyngre o omständigare.

Den är inte billig men bra. Finns olika tillbehör som man kan använda till batteriet.

Användarvisningsbild

Re: Häcksax för yrkesbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657690 Husqvarna har ju både ryggbatteri (med sladd) och klickbatteri (utan sladd). Med häcksax (och röjsåg) skulle jag definitivt köra klickbatteri och därmed undvika potentiella problem med sladd från ett ryggbatteri. En häcksax får ju dessutom ganska långa driftstider på ett klickbatteri.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Häcksax för yrkesbruk

JensSkoog  
#657704 Jag klipper några kilomet häck varje år, och skulle aldrig byta
bort min Stihl KM130R med häcksaxförsats.

Jag använder selen RTS som maskinen hänger i, och då kan jag gå hela dan utan att axlar och armar slits sönder, och är häcken hög, setter jag på en förlängare. Om häcken är mycket grov och ska tas hårdt och smalnas (typ lind eller bok med tjocka grenar), setter jag på kedja/svärd och jobbar med det (finns en vinklad växel för den ochså).

Körde med olika saxar innan jag köpte den här, och med dom skulle jag ha slutat
med häck för några år tillbaka, men i en ålder av 71 kör jag fortfarande på :wink:

Användarvisningsbild

Re: Häcksax för yrkesbruk

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657722 Stihlen finns ju även i en batteriversion: Stihl KMA130-R https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Ko ... 130-R.aspx
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Häcksax för yrkesbruk

Rambo  
#705404 Har denne på jobben ville aldri gått tilbake til tung bensin maskin igjen, fungerer helt ypperlig har også motorsag, løvblåser og stangsag i samme batteriutførende. Helt genialt og stille og uten vibrasjoner
https://www.stihl.no/STIHL-produkter/He ... SA-86.aspx

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).