Inomgårdsmaskiner

Hydraulikproblem bomrörelse

4 inlägg 3356 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulikproblem bomrörelse

Blomgren  
#656240 Verkar finnas en del kunskap inom detta forum så tänkte att Jag kanske kunde få någon support i ett problem Jag har.
Köpte en gammal DenkaLift som var defekt, lödde om kretskortet och hittade felet där så nu fungerar den.

Det enda problemet jag har är att "bommen" går väldigt långsamt in. Ut, inga problem.

I vilket fall, det sitter ju hydraulventiler med dubbelspolar. under dessa sitter det antigen strypningar eller tryckreducerare. och sedan är dessa blockmonterade.

Vid sidan av sitter det ett större block där anslutningarna till lyftcylinder och bom cylinder går in. Detta antar jag är en slangbrottsventilblock.

Men jag förstår inte helt hur jag skall justera för att in rörelsen skall bli snabbare. Ser nästan ut som att cylindern får mottryck när den skall in och därav går långsamt.

Försökte justera på skruvarna nedanför varje spole men tyckte inte det gjorde varken eller till, när jag skruvade in väldigt lång på ena sidan ville bommen bara gå ut oavsett vilket av spolarna som fick spänning så på något sätt kändes det som att det påverkade slidfunktionen.

Jag har inte lagt jättemycket tid på problemet än men tänkte att det är alltid fint med lite support om någon tror sig ha detta. Bilder kan mejlas.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem bomrörelse

bgl  
#656248 "Hur långt är ett snöre"!
Vad är långsamt för en personlyft? Inte någon skotarkran precis, utan sakta och sävligt för att ingen ska råka illa ut. Maxfart finns specat i bruksanvisning. Vid sänkning krävs större motstånd för att inget oväntat ska inträffa. Om den är batteridriven kan batteri + motor få problem vid större effektbehov vid sänkning, både batterier och motor är förbrukningsvara på liftar.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikproblem bomrörelse

Blomgren  
#656288 Det är alldeles för långsamt, alltså ej normalt.
Pump,motor o batteri är inget fel på för den har inga problem o lyfta armen då bommen är långt ut och du är 2 I liften. Även mätt trycket o det är ok.
Så det handlar helt enkelt om justering skulle jag tro.
Vad menar du med att vid sänkning krävs större motstånd? Sänkning av själva armen är ju bara avlastningaventil så då går ju inte ens pumpen.
Så det är ju som sagt bomrörelsen in som är problemet

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikproblem bomrörelse

bgl  
#656290 Sänkningshastigheten på bommen torde vara anpassad för max utskjut.
På motsvarande sätt är kraften för indrag av utskjut anpassad för att vara säker vid max lyftvinkel på bommen, dras utskjutet in i lägre läge går det betydligt tyngre.
Är det lika låg indragshastighet vid max lyftvinkel och full belastning som vid vågrät lyftarm?
När är lyften besiktad senast? finns någon kommentar i protokollet?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar