Inomgårdsmaskiner

Byggsåg

14 inlägg 4726 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byggsåg

svampbob  
#646048 Jag funderar på att köpa mig en byggsåg för att underlätta underhållet av alla bygnader här på gården. Vad tror ni om en sådan här? Borden är rätt korta men jag gissar att priset stiger rätt rejält om jag ska ta steget upp till en riktig byggsåg.

https://www.duabhuset.se/index.php?view ... 4kQAvD_BwE



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

hlb  
#646050 Köpte en begagnad, men mycket fin, Gjerdes 1600-såg med rullbanor , för några år sedan. 8000 :- och är lika fin fortfarande.Slipat någon klinga bara. Rekommenderas. Har 2"-plank och bräder på lager, sedan kan man såga fram vad som helst med god kvalitet. Grövre dimensioner skruvas och limmas ihop som limträbalk.
Senast redigerad av hlb lör 23 maj 2020, 18:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

Vardon  
#646051 Lätt skeptisk till saker därifrån då passfotmen kan vara sådär. Så köp den inte lagom tills du har en hög med brädor och en hög med snickare som behöver brädorna.

Har du kollat runt andra på andra säljare, brukar vara samma kina saker med olika loggor på bara

Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

halvproffs  
#646066 Gjerdesågen är nästan en klass för sig. 8000kr var verkligen billigt.

Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

svampbob  
#646069
halvproffs skrev:Gjerdesågen är nästan en klass för sig. 8000kr var verkligen billigt.


En ny verkar kosta 60 tusen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

hlb  
#646084 Egentligen skulle man väl inte lära ut förhandlingstaktik på SFO, men det bjuder jag på. Sågen hade legat några veckor på blocket, så jag ringde och hävdade att han hade helt fel prisbild och då ville han gärna bli av med den. Jag hämtade samma dag. På gränsen att jag fick dåligt samvete efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646093 Jag har oxå en Gjerdesåg som jag köpte av en snickare jag känner. Vågar inte skriva vad jag gav för den men det var i samband med att han sålde sin firma o pensionerade sig. Den har många år på nacken o är inte vacker men så jäkla bra att ha.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

svampbob  
#646127
Vardon skrev:Lätt skeptisk till saker därifrån då passfotmen kan vara sådär. Så köp den inte lagom tills du har en hög med brädor och en hög med snickare som behöver brädorna.

Har du kollat runt andra på andra säljare, brukar vara samma kina saker med olika loggor på bara


Jag hittade otroligt lite på nätet då jag sökte efter byggsåg. Begagnat verkar det också vara dåligt med

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

Joakim S  
#646165 Hittade en i Norge. Och NOK:en är ju låg nu.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =179091472

Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

svampbob  
#646197
Joakim S skrev:Hittade en i Norge. Och NOK:en är ju låg nu.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =179091472


Ja den såg väldigt fin ut och i princip oanvänd. Frakten skulle däremot kosta 4000 nok.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

halvproffs  
#646199 Nej, nej. Det är en enfasmotor på den. Trefas ska det vara om det ska vara lite kapacitet.
Luna hade bra sågar förr iaf. Både kap och klyvfunktion ska finnas.

Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

Vardon  
#646201
halvproffs skrev:Nej, nej. Det är en enfasmotor på den. Trefas ska det vara om det ska vara lite kapacitet.
Luna hade bra sågar förr iaf. Både kap och klyvfunktion ska finnas.


Säker att det är enfas och inte anpassad för norge som har väl 230v huvudspänning

Edit såg bilden nu ja du är säker det är enfas och du har nog rätt det bör vara 3 fas

Användarvisningsbild

Re: Byggsåg

halvproffs  
#646223 Nu finns det en gjerdesåg på blocket. 5000kr dock nere i perstorp
Och en i västerås 6000kr
Flera fanns såg jag nu. I Älmhult fanns det en riktigt fin för 25000kr. Den är nog inte sönderbryten av byggjobbare :d

Avatar Fallback

Re: Byggsåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#656196 Köpte en Stiab byggsåg, lika som Gjerde, för 4000. Hade dessutom dubbla banor med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).