Inomgårdsmaskiner

Bortagning av ventiler?

48 inlägg 14168 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

harleyman64  
#646186 Ska kolla så klipparmen sitter ordentligt fast. Har läst attt den inte startar om den är lite lös. Ska även kolla svänghjulet om krysskilen har pajat om det var det Totte menade?

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

Avslutat-02  
#646187 Jajemän...
Det där med kilen och svänghjulet är tyvärr vanligt...

Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

Brorsan  
#646235 Det är ju tur att det sitter en aluminiumkil i svänghjulet när klipparen slår tvärstopp mot en sten.
Bättre att kilen går än att vevaxel vrider sig.

Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

Avslutat-02  
#646242
Brorsan skrev:Det är ju tur att det sitter en aluminiumkil i svänghjulet när klipparen slår tvärstopp mot en sten.
Bättre att kilen går än att vevaxel vrider sig.


Nä, det gör det på vissa.
Men de flesta har ett svänghjul i aluminium och något mera..
Sedan sitter det en krysskil i järn emellan axeln och hjulet.,.
Så när det tar stopp slår den sönder svänghjulet istället för axeln...

En del svänghjul har en Woodruff kil istället.
En del har gjutna kilar i svänghjulet...

Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

harleyman64  
#646243 det borde man man väll kunna se med ögat om svänghjulet har vridit sig? eller måste jag plocka den svänghjulet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

Avslutat-02  
#646244 Det räcker med att ta bort muttern så ser du om svänghjulet har gett sig iväg..

Användarvisningsbild

Re: Bortagning av ventiler?

totte  
#646273 B&S har svänghjul av järn. Sitter på kona på vevaxeln, som brukligt för småmotorer. Det är kilspår i hjulet och på vevaxeln. Kilen är av aluminium och har bara som funktion att styra på hjulet när man sätter på det. Hjulet hålls fast enbart av konan och åtdragningen. Har man ingen kil går det bra att fila till en av en bit alu. Funkar också med plast eller t om en bit hårdträ, kilen har som sagt ingen annan funktion än att styra på.

Vid monteringen måste konan vara absolut ren och oljefri. Lacknafta är för fett faktiskt, tvätta med sprit eller förtunning. Putsa gärna konorna först med fint slippapper.

Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

Avslutat-02  
#646282 Det var som tusan..
Och jag som sålt dessa maskiner och skruvat länge...

Men aldrig sett svänghjul i järn på länge...
Och inga kilar i aluminium, utan enbart i järn....
Men det måste ju vara några motorer åt just jonsered det då...

Jag vet att de tillverkades förr i järn men inte på länge har det varit det på vanliga små motorer.

Däremot på de större motorerna så är det järn.

Användarvisningsbild

Re: Bortagning av ventiler?

totte  
#646334 Kan vara jag som har fel. Tänkte inte på att det är de mindre det handlar om, 5 o 8 hp har järn och alukil, men kanske inte denna då. Nå, principen är i vilket fall densamma, konan skall hålla, kilen styr.

Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

Avslutat-02  
#646375 Där är vi överens.
Såg att man nu skulle börja med svänghjul i plast....det känns lite si så där...

Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

Brorsan  
#646396 Det var ju några år sedan jag reparerade klippare.
Mest Briggs motorer.
Vi fick in rätt många stenkörda med bruten kil. Killarna var ofta halvknäckta men satt ihop.
Det räckte för att motorn inte skulle gå.
Klippknivarna satt inte på kil alls utan bara friktion.
Hade dom motorerna haft stålkil hade andra saker hänt.
Nu är kanske skärgårdsträdgårdar stenrikare än i inlandet men en väldigt bra konstruktion för att rädda motorn.
Olle

Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

Avslutat-02  
#646401 På de klippare där man hade tappar till knivhållaren och en knivaxel på den vertikala axeln så var det vanligt att svänghjulet fick sig en törn av kilen.

Men nu när man använder mest fästbrickor till kniven, går sällan svänghjulet eller kilen sönder.

Har sett många av stigas motorer...den nya generationen som är tillverkade i kina..
Bara skrot när man kört på en sten eller rot..
Svänghjulen brukar spricka eller inte gå att rädda.
Extremt med plast över hela klipparen...

Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

Avslutat-02  
#646668 Hur går det med klipparen?

Avatar Fallback

Re: Bortagning av ventiler?

harleyman64  
#647873 jag hittade felet. insugsventilen hade hängt sig. Fixade till den och nu går den ena bra igen 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bortagning av ventiler?

totte  
#647930 Så förträffligt! :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).