Inomgårdsmaskiner

Husqvarna Rider 13 Bio

7 inlägg 4601 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna Rider 13 Bio

The Poacher  
#641192 Har haft lite problem med att starta min Rider från år 2000 men lyckade söka fram och hitta felet med hjälp av detta forum. Tack!!!

Det var en rostig skarvkontakt på den röda tunna kabeln som går till startmotorn, antar att den går till solenoiden?

Nåväl, jag kapade bort den dåliga kontakten och kopplade ihop de återstående ändarna. Sedan startade klipparen som vanligt när jag vrider på nyckeln. Så frid och fröjd. Nästan...

När jag kopplade ihop kabeländarna så blixtrade det. Det låg alltså ström på ledningen. Jag kollade att tändningen var av och det var den. Ändå blixtrar det och sprakar när jag sätter ihop kablarna. Det känns FEL. Det borde väl inte vara ström på där om man inte vrider på startnyckeln hela vägen till det återfjädrande läget när startmotorn skall starta?
Om det ligger ström på där och det sprakar så indikerar väl det att det går ström någonstans, alltså kommer batteriet förr eller senare att dras ur...

Någon som kan något om sånt här som kan förklara hur det skall funka och lugna ner mig?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider 13 Bio

Wbr  
#652249 Läser ditt inlägg, kan tyvärr inte svara dig på din fråga, men jag har samma fel som du tydligen hade först. Startreläet drar inte då nyckeln vrids. Nu skall jag sätta igång att felsöka.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider 13 Bio

Wbr  
#652250 Hade behövt ett el-schema.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider 13 Bio

Avslutat-02  
#652295 Ska se vad jag kan göra...
Återkommer senare ikväll..
Har nyss fått in första skörden hö...så nu blir det öl och pizza....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider 13 Bio

Avslutat-02  
#652319 Tyvärr jag letade men det finns inte med på sprängskisserna...

Nå väl här är en iallafall..

HUSI2003_AAaa__1062592-65.pdf

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider 13 Bio

Wbr  
#652375 Tackar - dessa sprängskisser kan man ha nytta av, även om det är på en nyare BIO. Jag har Rider13H troligen från 1999/2000.
Det var brytaren under sitsen som var orsaken, lossade kablarna så funkar starten igen. Det är nog fukt i den, en rätt simpel kontakt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider 13 Bio

Avslutat-02  
#652379 Remschema...bio 13 m.fl...
HUSI2004_AAaa__1064018-61.pdf


Kan vara bra att ha..
Skisserna är lika i övrigt..bara sista numren som skiljer

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).