Inomgårdsmaskiner

Enklaste vedtorken

31 inlägg 13167 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enklaste vedtorken

NIM  
#638356 Följ den gamla bondepraktikans regel.
Veden skall vara upphuggen före påsk och under tak till midsommar. Då får du torr ved.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Enklaste vedtorken

machonisti  
#638358
Hoden skrev:
machonisti skrev:Hugg i tid!


Du vet inte vad du pratar om!

Oj!
Lite mer energi kanske det till och med tänder.

Avatar Fallback

Re: Enklaste vedtorken

Avslutat-02  
#638361 Jag fällde en grov björk i fjol..
Den har fått legat okvistad hela vintern och igår kapade jag av grenarna och toppen, in till hälften av stammens längd så var den helt torr och fin...andra halvan innehöll enligt fukthetsmätare ca 25 till 32% fukt..
Några dagar nu i vinden så är den eldnings torr.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Enklaste vedtorken

JensSkoog  
#638387 Stappla veden på pall i ett rum med elvärme i golvet. Skruv upp
på max och ha en kanalfläkt som drar ur luften :mrgreen:

Vet om en som gjorde det, och det kostade inte något alls
eftersom han hade tjuvkopplat elen. Men, det blev dyrt den
dan det blev upptäckt av elbolaget. :d

Användarvisningsbild

Re: Enklaste vedtorken

Boman  
#638868 Det billigaste och enklaste måste vara att göra som merparten av alla vedeldare i Sverige att hugga upp veden på våren och låta solen och vinden göra sitta så är det bara att packa den å lagra under tak tills det är dags att sälja.

Användarvisningsbild

Re: Enklaste vedtorken

T-Grön  
#640430 Såg en filur nere i småland, som hade svarta cipax eller vad de kallas dessa en cubikstankar. Han hade ett system av rör kopplade till tankarna. Så luften skulle nog värmas upp i tanken, och sedan med självdrag dra vidare genom vedstapeln.
Det verkade som han hade borrat en massa små hål i avloppsrör som gick genom vedhögen.
Om det fungerar? Vem vet.

Avatar Fallback

Re: Enklaste vedtorken

Hema  
#640439
T-Grön skrev:Såg en filur nere i småland, som hade svarta cipax eller vad de kallas dessa en cubikstankar. Han hade ett system av rör kopplade till tankarna. Så luften skulle nog värmas upp i tanken, och sedan med självdrag dra vidare genom vedstapeln.
Det verkade som han hade borrat en massa små hål i avloppsrör som gick genom vedhögen.
Om det fungerar? Vem vet.

Tänker du på ibc-tankar?

Användarvisningsbild

Re: Enklaste vedtorken

svampbob  
#640486
vinterrojarn skrev:Jag fällde en grov björk i fjol..
Den har fått legat okvistad hela vintern och igår kapade jag av grenarna och toppen, in till hälften av stammens längd så var den helt torr och fin...andra halvan innehöll enligt fukthetsmätare ca 25 till 32% fukt..
Några dagar nu i vinden så är den eldnings torr.. :-bd

Jag sålde säsongens första björkved igår. Den låg kring 15% i fukthalt enligt min mätare. Jag får aldrig under sommaren veden torrare än 12% så jag behöver inte ha dåligt samvete för att sälja 15%-ig ved

Avatar Fallback

Re: Enklaste vedtorken

Avslutat-02  
#640513 Det är väl kanon om det var de värdena vid säsongens första omgång.

Jag plockade in lite ved igår, det låg tyvärr på runt 40-45%, men solen och vinden får göra sitt...har ännu inte hunnit kapa något för denna säsongen att sälja..men det hinns med...

Användarvisningsbild

Re: Enklaste vedtorken

svampbob  
#640519
vinterrojarn skrev:Det är väl kanon om det var de värdena vid säsongens första omgång.

Jag plockade in lite ved igår, det låg tyvärr på runt 40-45%, men solen och vinden får göra sitt...har ännu inte hunnit kapa något för denna säsongen att sälja..men det hinns med...


Jag har haft uppehåll nu någon vecka i väntan på att backen ska torka upp. Hoppas på att börja om igen i veckan. Björken torkar rätt bra i vältan när den är skördarhuggen.

Avatar Fallback

Re: Enklaste vedtorken

Avslutat-02  
#640533 Får förhoppningsvis igång bmarn i veckan här så blir det kapning till helgen...

Ska slipa några kedjor och klingan så det bara är att köra...
Brukar lägga björkarna på slag, så det blir syrfällning..

Avatar Fallback

Re: Enklaste vedtorken

zeetorg  
#640535 Vad menar du med att du lägger dom på slag?

Avatar Fallback

Re: Enklaste vedtorken

Avslutat-02  
#640538 Lyfter eller drar upp dem på ett par stockar, så får de torka så, med kvistarna kvar så drar löven ur saven...och jag slipper få markfukten i virket... :-bd

Avatar Fallback

Re: Enklaste vedtorken

zeetorg  
#640540 Ok

Avatar Fallback

Re: Enklaste vedtorken

Avslutat-02  
#640564 Efter att löven har ramlat av så kvistar jag, och kapar varje gren till ved..
Tar sedan stammen och kapar den, den bit av stammen som är för grov för klyven, klyver jag med sågen oftast lite tidigare innan virket hunnit torka på för mycket, för det går tyngre då..

När allt är klyvet, så torkar det väldigt fort i traven... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).