Inomgårdsmaskiner

Liten vedklyv

11 inlägg 4730 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Liten vedklyv

vedeldare74  
#628177 Kollar efter en mindre vedklyv och funderar på om den som Jula har kampanj på nu skulle vara tillräcklig? Jag kapar på drygt 30 centimeter och tänker att den maskinens kapacitet på fyra ton kanske räcker då även om det är fråga om hård björk som kanske är uppåt 30 centimeter grov.
Krävs mer kraft ju längre stycken det är som ska klyvas tänker jag.
Mottager gärna synpunkter och erfarenheter om såna här små vedklyvar! :)



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Liten vedklyv

Stampep  
#628183 Antar att det är den röda för 1799:- du tänker på? Den tar enligt spec 250mm brett, om du inte tänkte ta av skyddsburen?
Kompisen har nån liknade utan bur, har för mig den tog rätt skapliga klabbar om man tänkte sig lite för, inte börja mitt i.
Utgår från den han har, inget jag skulle köpa. Alldeles för långsam och knöligt med 2 handsgreppet. Jag köpte en begagnad moraklyv för en bra peng istället.
Men då gör jag 10-20 m3 om året, ska man göra 1-2 kanske den duger.
Men hellre en bättre beg kvalitetsklyv

Användarvisningsbild

Re: Liten vedklyv

totte  
#628221 Klyvkraften räcker rätt långt, nån enstaka riktigt vresig sak kan det ta stopp i. Den stora nackdelen med de här små enfasklyvarna är att de generellt är mycket långsamma. Vill man ha mycket kraft och hygglig klyvhastighet så går det åt mer effekt. Den du nämner har inte mer än 1,5 kW, alltså inte ens vad du kan få ut från ett vanligt 10 A enfasuttag.

Samtliga Julas klyvar är enfas och frågan kan ju ställas varför klyv- och returtid inte anges.

Avatar Fallback

Re: Liten vedklyv

vedeldare74  
#628317 Jag har fått överta en gammal klyv där själva innerdelen i ventilen behöver bytas och det är nog inga problem men sen undrar jag om någon vet hur det är med hydraulpumparna på såna här småklyvar.
Brukar man behöva byta ut dem normalt sett för att bibehålla fullt arbetstryck?
Och är det då i så fall både pumphus och pumphjul som måste bytas eller räcker det med pumphjulet?
Alternativet till Julaklyven är alltså att göra den här gamla iordning men frågan är om det är värt pengarna? 🤔
Det är en halvmeters Bell Logic det är frågan om och det anses ju vara en av de bättre, ingen kinamaskin iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Liten vedklyv

Japan  
#628422 Ja dessa klyvar är långsamma. Men om du är intresserad så har jag en sådan som ska säljas. Från ett dödsbo. Har provkört men kolven läcker lite olja. Inga stora pengar

Avatar Fallback

Re: Liten vedklyv

Jim_the_one  
#628423
totte skrev:Klyvkraften räcker rätt långt, nån enstaka riktigt vresig sak kan det ta stopp i. Den stora nackdelen med de här små enfasklyvarna är att de generellt är mycket långsamma. Vill man ha mycket kraft och hygglig klyvhastighet så går det åt mer effekt. Den du nämner har inte mer än 1,5 kW, alltså inte ens vad du kan få ut från ett vanligt 10 A enfasuttag.

Samtliga Julas klyvar är enfas och frågan kan ju ställas varför klyv- och returtid inte anges.



Nja, jag vill minnas att 2,3kW går att få ur en vanlig 10A säkring. Men sen är det ju det där med varmgång i kablarna. Ska man stå 10h i sträck är det kanske inte att rekommendera.

Sen drar den inte 1,5kW konstant.

Men helt klart går dom långsamt, men till lite brasved skulle jag kunna tänka mig en.
Dessutom pratar tanten ganska gott om att klyva ved är lite balsam för själen så det är väl inte omöjligt att det blir något sådant framåt våren.

Användarvisningsbild

Re: Liten vedklyv

svampbob  
#628425
Jim_the_one skrev:
totte skrev:Klyvkraften räcker rätt långt, nån enstaka riktigt vresig sak kan det ta stopp i. Den stora nackdelen med de här små enfasklyvarna är att de generellt är mycket långsamma. Vill man ha mycket kraft och hygglig klyvhastighet så går det åt mer effekt. Den du nämner har inte mer än 1,5 kW, alltså inte ens vad du kan få ut från ett vanligt 10 A enfasuttag.

Samtliga Julas klyvar är enfas och frågan kan ju ställas varför klyv- och returtid inte anges.



Nja, jag vill minnas att 2,3kW går att få ur en vanlig 10A säkring. Men sen är det ju det där med varmgång i kablarna. Ska man stå 10h i sträck är det kanske inte att rekommendera.

Sen drar den inte 1,5kW konstant.

Men helt klart går dom långsamt, men till lite brasved skulle jag kunna tänka mig en.
Dessutom pratar tanten ganska gott om att klyva ved är lite balsam för själen så det är väl inte omöjligt att det blir något sådant framåt våren.


Av misstag fick jag på mitt förra projekt till ett praktiskt försök med varmgång i kablarna. När vi började så fanns det ingen el alls framdragen men inne i skogen stod en transformatorbyggnad med en 16A handske på utsidan som jag fick tillgång till. Då var det bara en liten koja och sommar.
1,5 år senare var det två stora bygg baracker och lite annat som krävde el. Man hade ökat strömstyrkan ut från trafohuset men på en del av sträckan till etableringen var 16A kabeln kvar.

En dag dök det upp en förundrad elektriker och berättade att det hade gått drygt 60A genom kabeln och att det var väldigt snöfritt runt den. Slutsats kablar klarar mer än vad man tror.

Avatar Fallback

Re: Liten vedklyv

Jim_the_one  
#628428 Ja en kabel på marken eller under marken tål mer då den har möjlighet att kylas.

Men i just det här fallet handlar det om kablar på eller i en vägg och där finns det risk att det börjar brinna.

Användarvisningsbild

Re: Liten vedklyv

svampbob  
#628430
Jim_the_one skrev:Ja en kabel på marken eller under marken tål mer då den har möjlighet att kylas.

Men i just det här fallet handlar det om kablar på eller i en vägg och där finns det risk att det börjar brinna.


Ja jag är livrädd för att börja mixtra med elen men konstigt nog dyker man då och då på dom som har gjort egna lösningar som sätter all säkerhet ur spel.

Användarvisningsbild

Re: Liten vedklyv

totte  
#628487
Jim_the_one skrev:
totte skrev:Klyvkraften räcker rätt långt, nån enstaka riktigt vresig sak kan det ta stopp i. Den stora nackdelen med de här små enfasklyvarna är att de generellt är mycket långsamma. Vill man ha mycket kraft och hygglig klyvhastighet så går det åt mer effekt. Den du nämner har inte mer än 1,5 kW, alltså inte ens vad du kan få ut från ett vanligt 10 A enfasuttag.

Samtliga Julas klyvar är enfas och frågan kan ju ställas varför klyv- och returtid inte anges.



Nja, jag vill minnas att 2,3kW går att få ur en vanlig 10A säkring. Men sen är det ju det där med varmgång i kablarna. Ska man stå 10h i sträck är det kanske inte att rekommendera.

Sen drar den inte 1,5kW konstant.

Men helt klart går dom långsamt, men till lite brasved skulle jag kunna tänka mig en.
Dessutom pratar tanten ganska gott om att klyva ved är lite balsam för själen så det är väl inte omöjligt att det blir något sådant framåt våren.


Nej, det var ju det jag skrev. Just den klyven är på 1,5 kW och det är inte ens vad ett 10A uttag kan ge, vilket just är 2,3 kw. Den har alltså inte ens den effekt som en vanlig enfasare för hemmabruk brukar ha.

En klyv drar aldrig fullt utom när den klyver något som är på gränsen av eller över vad den klarar. Så det där med kablarna är inget problem. Det är inte som elbilsladdning där det går på maxeffekt hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Liten vedklyv

vedeldare74  
#628506
Japan skrev:Ja dessa klyvar är långsamma. Men om du är intresserad så har jag en sådan som ska säljas. Från ett dödsbo. Har provkört men kolven läcker lite olja. Inga stora pengar


Vad är det för klyv du säljer?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).