totte skrev:Du har alltså en anslutning på tändmodulen för kortslutning.
Från tändningslåset skall det alltså gå en kabel till mikrobrytaren och sen vidare direkt till anslutningen på tändningen. Då kortsluter det när du vrider av tändlåset och den stannar.
På mikrobrytaren kopplar man en kabel till så att brytaren är sluten när aggregatet är på och till undre handtaget på vänster styre. Det handtaget är ju som en brytare som kortsluter när du släpper det. Minns inte riktigt hur det ser ut, har för mig att kabeln går till en isolerad skruv och som handtaget tar emot när du släpper det.
Så om mikrobrytaren är sluten och du inte håller i handtaget så skall motorn stanna.
totte skrev:Ett tillägg: Det har funnits modeller där det övre handtaget är säkerhetshandtaget och det undre är för hjuldriften. Men det ser du ju om det skulle vara så.
Förresten, kul om du kunde skriva vilket modellnummer din har om plåten finns kvar, längst ned på baksidan av växelhuset.
totte skrev:Jodå, det är det undre som är säkerhetshandaget. Du ser att det går fram en kabel dit. Det övre handtaget kopplar in hjuldriften när du trycker ner det.
Gratulerar, du har fått tag i en riktigt tuff stridsvagn med treväxlad kugghjulslåda, 5 mm tjock plåt. Tung och lite styv att köra men oslagbar att ta sig fram och igenom det mesta. Byggd 1978 dag 249 på året enligt serienumret.
totte skrev:Jodå, det är det undre som är säkerhetshandaget. Du ser att det går fram en kabel dit. Det övre handtaget kopplar in hjuldriften när du trycker ner det.
Gratulerar, du har fått tag i en riktigt tuff stridsvagn med treväxlad kugghjulslåda, 5 mm tjock plåt. Tung och lite styv att köra men oslagbar att ta sig fram och igenom det mesta. Byggd 1978 dag 249 på året enligt serienumret.
totte skrev:Det är en fyrtaktare, körs på vanlig 95, alternativt Aspen 4T. Alltså ingen oljeinblandning.
Backväxeln går att fixa. Det mesta jobbet är att få ut växellådan, det är en hel del att plocka lös innan man får ut den. Sen delar man lådan och därinne hittar man två axlar med kugghjul och i ena kanten en kedja med drev.
blog/totte/vaxelladan_b-737.html
Man lyfter ut axlarna, och så drar man av kedjedreven och vänder dom om. Det går precis att få dit trots att de är olika långa på båda sidor. Då får du fram nya friska splines som inte är avrundade. Jag gjorde den operationen på min. Inte särskilt svårt, bara en fråga om att hålla reda på i viken ordning allt sitter.
blog.php?b=1677
Lite knåp att sätta ihop lådan, dels måste bussningarna för axlarna vridas rätt, där en liten klack som skall ligga i ett litet urtag precis i skarven och så skall manöverarmen passas in så den greppar rätt.
Om du ändå har allt ute kan det nog vara idé att tvätta ur det gamla smörjfettet och packa i nytt bra universalfett.
totte skrev:Jo det är inget problem om du inte absolut behöver backen, inget annat går sönder eller blir värre, det är bara backen som sådan som inte funkar. Kul att du tänker renovera den, en riktigt bra veteran som förtjänar lite omvårdnad.
totte skrev:Jo, fick tog fram klistermärken till min med hjälp av nån liten reklamfirma. Borde inte vara så svårt att hitta nån som kan fixa det.
Jag har en jpeg för den stora handtagsdekalen i full storlek. Vill du ha den så skicka mig ett PM med mailadress så skickar jag över den.
Och så trevligt med lite yngre folk som gillar gammalt bra järn