Inomgårdsmaskiner

Gilson Snöslunga 8HK Kablage

15 inlägg 4253 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gilson Snöslunga 8HK Kablage

Gurrew  
#595414 Hej!

Ny här så hoppas jag la tråden på rätt ställe :smile:

Det är så att jag köpte mig en Gilson snöslunga med en 8hk motor på som förra ägaren inte lyckats få fart på p.g.a ingen gnista. Jag lyckades lokalisera att kondensatorn som satt där var trasig så jag köpte mig en elektronisk tändspole och monterade dit, lyckades få gnista och få fart på den en stund innan förgasaren klägga igen :-bd :grin:
Men eftersom förra ägaren sökt vad som kan varit tokigt med slungan har han demonterat kablaget för "tändningslåset" och mikrobrytaren för tillkopplingen av aggregatet och då är nu min stora fråga.
Hur ska dessa kablar sitta? Det jag kan tyda är att man ska hålla inne det nedre handtaget innan man kopplar till aggregatet, men ska tändningen brytas då? eller vad händer egentligen? :smile: Eftersom jag inte kört maskinen ännu då jag nu väntar på en ny förgasare så vet jag som sagt inte vad som händer eller ska hända och kan därför inte lista ut problemet! Så om någon kan knäppa kort eller förklara för mig så vore det till stor hjälp! :grin:

Mvh Gustav



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

totte  
#595426 Du har alltså en anslutning på tändmodulen för kortslutning.

Från tändningslåset skall det alltså gå en kabel till mikrobrytaren och sen vidare direkt till anslutningen på tändningen. Då kortsluter det när du vrider av tändlåset och den stannar.

På mikrobrytaren kopplar man en kabel till så att brytaren är sluten när aggregatet är på och till undre handtaget på vänster styre. Det handtaget är ju som en brytare som kortsluter när du släpper det. Minns inte riktigt hur det ser ut, har för mig att kabeln går till en isolerad skruv och som handtaget tar emot när du släpper det.

Så om mikrobrytaren är sluten och du inte håller i handtaget så skall motorn stanna.

1573588521_gilsonel.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

Gurrew  
#595428
totte skrev:Du har alltså en anslutning på tändmodulen för kortslutning.

Från tändningslåset skall det alltså gå en kabel till mikrobrytaren och sen vidare direkt till anslutningen på tändningen. Då kortsluter det när du vrider av tändlåset och den stannar.

På mikrobrytaren kopplar man en kabel till så att brytaren är sluten när aggregatet är på och till undre handtaget på vänster styre. Det handtaget är ju som en brytare som kortsluter när du släpper det. Minns inte riktigt hur det ser ut, har för mig att kabeln går till en isolerad skruv och som handtaget tar emot när du släpper det.

Så om mikrobrytaren är sluten och du inte håller i handtaget så skall motorn stanna.

1573588521_gilsonel.jpg



Tack så jätte mycket för ditt svar! Uppskattas! :grin:

Men alltså håller man in det nedre handtaget hela tiden när man kör maskinen? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

totte  
#595449 Ja, om det är kopplat som det är tänkt så måste man det. Idén är ju att man inte skall kunna få fötter och fingrar i ett roterande aggregat. En nackdel med denna är att det lätt packar sig snö så att handtaget inte ger kontakt och så blir det inget stopp.

Senare årsmodeller har mekanisk säkerhet, det sitter ett övre handtag till vänster, som på din men släpper man det så stannar både aggregat och hjuldriften. Klart säkrare och så slipper man starta om motorn om man tappar greppet.

Här finns det mesta om Gilson: https://gilsonsnowblowers.com/

Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

totte  
#595453 Ett tillägg: Det har funnits modeller där det övre handtaget är säkerhetshandtaget och det undre är för hjuldriften. Men det ser du ju om det skulle vara så.

Förresten, kul om du kunde skriva vilket modellnummer din har om plåten finns kvar, längst ned på baksidan av växelhuset.

Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

Gurrew  
#595464
totte skrev:Ett tillägg: Det har funnits modeller där det övre handtaget är säkerhetshandtaget och det undre är för hjuldriften. Men det ser du ju om det skulle vara så.

Förresten, kul om du kunde skriva vilket modellnummer din har om plåten finns kvar, längst ned på baksidan av växelhuset.



Okej! Som sagt vet jag inte vilket handtag som gör vad då jag inte kört den någon gång, men såhär ser de ut :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

totte  
#595505 Jodå, det är det undre som är säkerhetshandaget. Du ser att det går fram en kabel dit. Det övre handtaget kopplar in hjuldriften när du trycker ner det.

Gratulerar, du har fått tag i en riktigt tuff stridsvagn med treväxlad kugghjulslåda, 5 mm tjock plåt. Tung och lite styv att köra men oslagbar att ta sig fram och igenom det mesta. Byggd 1978 dag 249 på året enligt serienumret.

Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

Gurrew  
#595512
totte skrev:Jodå, det är det undre som är säkerhetshandaget. Du ser att det går fram en kabel dit. Det övre handtaget kopplar in hjuldriften när du trycker ner det.

Gratulerar, du har fått tag i en riktigt tuff stridsvagn med treväxlad kugghjulslåda, 5 mm tjock plåt. Tung och lite styv att köra men oslagbar att ta sig fram och igenom det mesta. Byggd 1978 dag 249 på året enligt serienumret.


Kanon! Då fick ja lite mer info om man manövrerar denna maskin haha!

Jag är då super nöjd med tanke på att jag betala 800kr för den :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

Gurrew  
#595842
totte skrev:Jodå, det är det undre som är säkerhetshandaget. Du ser att det går fram en kabel dit. Det övre handtaget kopplar in hjuldriften när du trycker ner det.

Gratulerar, du har fått tag i en riktigt tuff stridsvagn med treväxlad kugghjulslåda, 5 mm tjock plåt. Tung och lite styv att köra men oslagbar att ta sig fram och igenom det mesta. Byggd 1978 dag 249 på året enligt serienumret.


Monterade nya förgasaren igår och den går som en klocka i motorn! :-bd
Men ska den köras på oljeblandad 95 eller ren 95? Det verkar också som att drevet i lådan för backen är rent från kuggar, är det något man kan laga eller är det bara att köra utan back :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

totte  
#595903 Det är en fyrtaktare, körs på vanlig 95, alternativt Aspen 4T. Alltså ingen oljeinblandning.

Backväxeln går att fixa. Det mesta jobbet är att få ut växellådan, det är en hel del att plocka lös innan man får ut den. Sen delar man lådan och därinne hittar man två axlar med kugghjul och i ena kanten en kedja med drev.

blog/totte/vaxelladan_b-737.html

Man lyfter ut axlarna, och så drar man av kedjedreven och vänder dom om. Det går precis att få dit trots att de är olika långa på båda sidor. Då får du fram nya friska splines som inte är avrundade. Jag gjorde den operationen på min. Inte särskilt svårt, bara en fråga om att hålla reda på i viken ordning allt sitter.

blog.php?b=1677

Lite knåp att sätta ihop lådan, dels måste bussningarna för axlarna vridas rätt, där en liten klack som skall ligga i ett litet urtag precis i skarven och så skall manöverarmen passas in så den greppar rätt.

Om du ändå har allt ute kan det nog vara idé att tvätta ur det gamla smörjfettet och packa i nytt bra universalfett.

Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

Gurrew  
#595910
totte skrev:Det är en fyrtaktare, körs på vanlig 95, alternativt Aspen 4T. Alltså ingen oljeinblandning.

Backväxeln går att fixa. Det mesta jobbet är att få ut växellådan, det är en hel del att plocka lös innan man får ut den. Sen delar man lådan och därinne hittar man två axlar med kugghjul och i ena kanten en kedja med drev.

blog/totte/vaxelladan_b-737.html

Man lyfter ut axlarna, och så drar man av kedjedreven och vänder dom om. Det går precis att få dit trots att de är olika långa på båda sidor. Då får du fram nya friska splines som inte är avrundade. Jag gjorde den operationen på min. Inte särskilt svårt, bara en fråga om att hålla reda på i viken ordning allt sitter.

blog.php?b=1677

Lite knåp att sätta ihop lådan, dels måste bussningarna för axlarna vridas rätt, där en liten klack som skall ligga i ett litet urtag precis i skarven och så skall manöverarmen passas in så den greppar rätt.

Om du ändå har allt ute kan det nog vara idé att tvätta ur det gamla smörjfettet och packa i nytt bra universalfett.


Super tack för all information! Bra med lite guider! Blir hel renovering i vår med ny lack då också tänkte jag!
Jag har dock dragit på mig lite jobb med slungan så jag kommer nog köra utan back i vinter om det inte mot förmodan skulle rasa helt då... men ger man fan i backen borde de inte va nå problem :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

totte  
#596000 Jo det är inget problem om du inte absolut behöver backen, inget annat går sönder eller blir värre, det är bara backen som sådan som inte funkar. Kul att du tänker renovera den, en riktigt bra veteran som förtjänar lite omvårdnad.

Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

Gurrew  
#596015
totte skrev:Jo det är inget problem om du inte absolut behöver backen, inget annat går sönder eller blir värre, det är bara backen som sådan som inte funkar. Kul att du tänker renovera den, en riktigt bra veteran som förtjänar lite omvårdnad.


Kanon!
Ja men det verkar ju som så! Även fast ja inte är så gammal (23år) så tycker jag de är kul med gamla saker som går att renovera och oftast håller dom betydligt bättre! De va ju som sagt byggt för att användas förr! :grin: renoveringen har väll redan börjat kan man säga egentligen! Första jag bytte var bränsleslang samt filter, smörjde upp alla lager och växelhus. Sen ny tändspole då till en modernare så man slipper krångel för att de är lite fuktigt ute :lol:
Också nu sista vart de en ny komplett förgasare! Då det vart gängtorsk i den gamla vid demontering av munstycken för eventuell renovering då :smile: så en bra bit på vägen endå! Blir färg och växellåda senare! Hade varit kul om man fått tag på original klistermärken då så man kunde göra hellackering, men får väll försöka hitta någon som kan kopiera dom :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

totte  
#596060 Jo, fick tog fram klistermärken till min med hjälp av nån liten reklamfirma. Borde inte vara så svårt att hitta nån som kan fixa det.

Jag har en jpeg för den stora handtagsdekalen i full storlek. Vill du ha den så skicka mig ett PM med mailadress så skickar jag över den.

Och så trevligt med lite yngre folk som gillar gammalt bra järn :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gilson Snöslunga 8HK Kablage

Gurrew  
#596180
totte skrev:Jo, fick tog fram klistermärken till min med hjälp av nån liten reklamfirma. Borde inte vara så svårt att hitta nån som kan fixa det.

Jag har en jpeg för den stora handtagsdekalen i full storlek. Vill du ha den så skicka mig ett PM med mailadress så skickar jag över den.

Och så trevligt med lite yngre folk som gillar gammalt bra järn :-bd


Ja men precis!
Kanon! Jag återkommer när de är aktuellt!
Snällt att du vill dela med dig! :-bd

Ja men någon måste ju bevara sakerna i nästa generstion också! :grin: :-bd

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).