tis 05 nov 2019, 22:39#594359
Hej,
Google ledde mej hit..
Jag har ingen skog eller nåt, men är väldigt tacksam om nån har tips & råd iallafall.
Har precis satsat 500kr på en gammal 5hk Gilson snöslunga med okänd ålder.
Model no: 55242 46662
Serial no: 0268C1 486
Den har stått utomhus många år och är inte vacker och möjligen livstrött.
Jag har hittat sidan
https://gilsonsnowblowers.com/ , som hjälpt en del.
Gjorde rent tanken så gott det gick och smörjde upp en intressant choke-anordning och gasreglage. Hällde i besnin, men fick den inte att starta.
Ingen gnista alls.
Efter att jag gjort rent svänghjul + tändspole från rost och snyggat till de "hemliga" brytarspetsarna som satt bakom så startade iden allafall och går nog ok.
Efter en halv burk 556 så har växelreglaget börjat fungera och efter rengöring av nåt mekaniskt underverk till gummihjul och snurrplatta så fungerar driften framåt och bakåt.
Ytterligare lite 556 senare så lyckades jag få igång själva propellern också.
MEN, maskinens två remmar och de är inte roliga alls.
A: Den som ska driva själva snöaggregatet hoppar av om man frikopplar lite snabbt. Verkar vara en vanlig fast väldigt sprucken "otandad" kilrem. Om jag mäter ytteromkretsen så är den 40", och bredden 1/2".
"Gilsonsnowblowers" hänvisar (tror jag) till "ST-248-038", 1/2" x 38".
B: Remmen till hjulen är tandad och ser ut som en vanlig fläktrem. Känns mer som Biltema än orginal (?). Ytteromkretsen på denna är 33 3/4" och nog 3/8" bred.
"Gilsonsnowblowers" hänvisar (tror jag) till "ST-238-033", 3/8" X 33".
I båda fallen mäter jag antagligen på fel sätt eller har annorlunda remmar..
(Mekanik är inte min grej riktigt)
Frågor:
Ska jag lita på Gilsonsidan och beställa remmarna med de måtten ? Andra typbeteckningar?
Vart hittar jag billiga och bra remmar ? Helst inom EU och inte från USA.
Tacksam för svar.
Mvh Hans