Inomgårdsmaskiner

Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

25 inlägg 12942 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

Avslutat-02  
#593446 Du tänker inte på att Briggs & Stratton tillverkas i Usa och det är tullarna som gjort att inga motorer finns för vissa tillverkare att använda?

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

Stark68  
#593462 Ja så kan det vara.
Men likväl så har tillverkare av snöslungor som annars skulle använt denna motor fått använda en annan med kanske en sämre kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

Avslutat-02  
#593465 vad är det för motor det satt dit då Loncin eller Zongshen?

det är ganska bra och enkla maskiner... en del delar från Honda passar rakt över...

Användarvisningsbild

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

Stark68  
#593486 Ja det är ju det som är intressant.
Även Honda verkar ha problem med Eu regler som jag inte satt mig in i ännu..

Användarvisningsbild

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

tallkrona  
#593547 1998 köpte jag en Honda HS 970, med hydrostat drift. Bara tankat och bytt brytpinnar. Fungerar väldigt bra i Luleå.

Användarvisningsbild

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

PedroA  
#594873 Någon som provat/använder Alko 760 - den med banddrift. Ngt att ha?
Eller klarar man sig med 700'an.

Vill ha ngt som funkar med all snö, och inte är så känslig för lite grus o sten..

Användarvisningsbild

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

totte  
#594931 Finns det liten anledning att krångla till det med band enligt min åsikt. En klar fördel med hjul är att du kan lägga på kedjor och då tar du dig fram väl så bra som med band. Har inte provat nån Al-ko så jag kan bara bidra med denna allmänna synpunkt.

Avatar Fallback

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

Avslutat-02  
#594941 Är serviceverkstad åt dem....

Förvånansvärt bra grejer för de pengarna...
Men det är ingen honda.

Användarvisningsbild

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

PedroA  
#594991 Nä kanske inte är nån fördel med band.
Kanske jag som haft otur med däcken på senaste slungan, mkt pyspunka o skit. Därav tanken på band för att slippa detta.

Avatar Fallback

Re: Köpa snöslunga ska man välja ny eller begagnad

axwell  
#595037
PedroA skrev:Nä kanske inte är nån fördel med band.
Kanske jag som haft otur med däcken på senaste slungan, mkt pyspunka o skit. Därav tanken på band för att slippa detta.


Jag föredrar band under snöslungan inte bara för att drivningen är effektivare utan även balansen i aggregatet.

Lite olika mellan fabrikaten, min Yamaha har 3 lägen på aggregathöjden i förhållande bandens horisontalplan + ett frikopplat läge.

Inget jag har saknat men banden kan dubbas för den som har problem med ovanligt halt isunderlag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).