Inomgårdsmaskiner

Info om remmar gilson snöslunga

6 inlägg 3527 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Info om remmar gilson snöslunga

Jonaslatt  
#584510 Har en äldre gilson snöslunga.
Remmarna börja slira i slutat på vintern.
Var hittar man info om dessa?

Fattar inte gilsonsnowblowers hemsida.

Gilson
Model no 55177 45824
Serie no 8255E1 774
80 talare 8hp.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Info om remmar gilson snöslunga

bgl  
#584514 Har du provat med remspray?

Avatar Fallback

Re: Info om remmar gilson snöslunga

Jonaslatt  
#584515 Nix men vill ändå byta nu innan vintern

   TS
Användarvisningsbild

Re: Info om remmar gilson snöslunga

totte  
#584554 Förnuftigt att byta i tid.

Enligt min erfarenhet så är alla siffror som finns om remmar till Gilson mycket opålitliga, det finns så fruktansvärt många varianter så det är helt ogörligt att vara säker bara utifrån tabeller och modellnummer.

Enda säkra är att mäta själv. Nu är det rätt svårt att mäta längden på en rem men ett sätt är att ta t ex maskeringstejp och klistra på remmens utsida och så klippa av den exakt. Sen kan man dra loss och lägga ut den och mäta. Då får du ytterlängden.

Innerlängden är den som oftast behövs för att beställa och den är då för A-profil ytterlängd - 46 mm. Alla remmar för Gilson är A-profil. Innerlängden kan du också räkna om till tum (dela mm-måttet med 25,4) och då får du tumnumret som också används för A-remmar.

Avatar Fallback

Re: Info om remmar gilson snöslunga

Jonaslatt  
#585003
totte skrev:Förnuftigt att byta i tid.

Enligt min erfarenhet så är alla siffror som finns om remmar till Gilson mycket opålitliga, det finns så fruktansvärt många varianter så det är helt ogörligt att vara säker bara utifrån tabeller och modellnummer.

Enda säkra är att mäta själv. Nu är det rätt svårt att mäta längden på en rem men ett sätt är att ta t ex maskeringstejp och klistra på remmens utsida och så klippa av den exakt. Sen kan man dra loss och lägga ut den och mäta. Då får du ytterlängden.

Innerlängden är den som oftast behövs för att beställa och den är då för A-profil ytterlängd - 46 mm. Alla remmar för Gilson är A-profil. Innerlängden kan du också räkna om till tum (dela mm-måttet med 25,4) och då får du tumnumret som också används för A-remmar.


Ska prova detta.
Svårt att räkna ut längd när en spännrulle ska mätas in?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Info om remmar gilson snöslunga

totte  
#585035 Om du har den gamla remmen är det inga problem, bara att mäta längden på utsidan av den som jag bekrev. Har du ingen rem alls kan det vara lite knepigare, Kan gå att simulera en rem med t ex en bit rep eller liknande av samma grovlek. Alternativt få tag på en längre rem av samma profil, klippa av, lägga dit och märka av och sen mäta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).