Inomgårdsmaskiner

Går inte växla med motorn igång

7 inlägg 5081 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Går inte växla med motorn igång

mattiasenstrom  
#571221 Hej! Har en Murray åkbar gräsklippare där det typ är omöjligt att växla med motorn igång. De går jättelätt när den inte är igång. Nått säger mig att det har med kopplingen att göra?
Helt nya remmar på.
På denna modell så är kopplingen och broms på samma pedal. Vad kan va fel?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Går inte växla med motorn igång

Kälvene  
#571223 Remmen kan va lite lång å då frikopplar den inte även om maskinen stannar

Användarvisningsbild

Re: Går inte växla med motorn igång

totte  
#571228 Är det sådan koppling som är en tryckrulle som påverkar remmen. I så fall är det ganska troligt att den nya remmen inte vill släppa ordentligt. Svårt att ge nån diagnos när man inte vet alls hur det ser ut.

Användarvisningsbild

Re: Går inte växla med motorn igång

mattiasenstrom  
#571229 Hur justerar jag de?🤔
Plocka isär de nu och verkar som att bromsen inte tar på skivan bak. Och detta gör att remmen driver runt bakre hjulen fortfarande så de inte går att växla

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går inte växla med motorn igång

mattiasenstrom  
#571230 Ja precis. När du frikopplar så går de en rulle fram och tillbaka (ser inte ut som de är några fel där) men på den bromsskivan bak som ska stoppa bakre rullen tar inte alls. Detta leder till att den rullen går ständigt även vid frikoppling. Så fort den rullen inte snurrar så går växlarna lätt. Men även om bromsen skulle ta därbak, hur drivs remmen runt när den rullen är bromsad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Går inte växla med motorn igång

totte  
#571231 Kan inte svara på det utan att veta hur det ser ut. Kan du ta en bunt med bilder och skicka hit så kanske det går att reda ut.

Användarvisningsbild

Re: Går inte växla med motorn igång

mattiasenstrom  
#571232 Yes löser de imorgon. Åkt ifrån garaget nu 😅

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).