Inomgårdsmaskiner

Vedklyv bergabo mekaniska

2 inlägg 7761 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedklyv bergabo mekaniska

Sniper17  
#554473 Hej! Jag har en vedklyv, hydraul 2000 från bergabo mekaniska. Jag undrar vilken hydraulolja ni kör i den, 32 eller 46? Har hört om att filtret sätts igen med explosion i tanken etc. Mvh Andreas



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedklyv bergabo mekaniska

JoTh  
#554478 Om du använder dig av VG32 eller VG46 hydraulolja har marginell skillnad i ett liknande hydraulsystem.
Om du kör maskinen vintertid kan det finnas vissa fördelar med VG32,
men annars är VG46 absolut vanligaste valet.
Dessa oljor är den vanligaste typen av mineralhydraulolja och skillnade dem imellan är viskositeten.
Det vill säga trögflutenheten samt dess temperaturegenskaper.
VG46 är bättre i varmare väderlek och håller bättre smörjande egenskaper då temperaturen stiger i systemet,
låt oss säga att du kör maskinen under en längre arbetsdag.

Vad gäller filter i ett hydraulsystem rent generellt så skall det bytas ut, med jämna mellanrum.
Dock behövs ingen överdrift på ett så enkelt system som på en vedklyv.
Men helst kanske efter de första 100h eller några års användning, beroende på hur frekvent maskinen används.
Då filtret har tagit hand om kontaminationen i det nya systemet kan du med fördel öka tiden mellan bytena efter att det första bytet har utförts med god marginal och tidigt under maskinens liv.

Att byta filtret då det gått sönder är inte att rekomendera.
Byt istället ut det innan det har samlat upp så mycket kontamination att det kolapsar.
Vanligast på vedklyvar är att det sitter ett returfilter, och dessa är lite mer av en dussinvara.
Troligen har du en typskylt på filterlocket.
Om så är fallet, ta ett kort på det och ta med filterinsatsen till vilken större maskinverkstad som servar och säljer reservdelar till lantbruks- eller skogs- maskiner eller jobbar med hydraulik i övrigt så fixar de garanterat fram filter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).