Inomgårdsmaskiner

Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

9 inlägg 6546 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

BM 35  
#548322 Hörde av en vän att ett speciellt märke av traktor snöslunga beg va riktigt dålig. Han kom inte ihåg vilket märke det va. Är det någon som vet vilket? Där inte inmatning och slunga funkar som det ska. Jag brukar kolla blocket efter slunga med hydrauliskt styrd torn



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

BM 35  
#549819 Verkar som alla slungor är lika bra? 😁 Fransgårds lösa inmatnings slagor,för och nackdelar?
Senast redigerad av BM 35 ons 06 feb 2019, 14:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

BM 35  
#549820
BM 35 skrev:Verkar som alla slungor är lika bra? 😁 Fransgårds lösa inmatnings slagor , för och nackdelar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

Avslutat-02  
#549827 Trimaslungorna är skapliga, nu är ju trima ett säljbolag. Vete tusan vilka som tillverkade egentligen men den gick att ha både backa och att släpa

Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

Bax  
#549858 Jag gillar lösa inmatningsslagor för när det blir mycket snö i slungan så viker de in sig och låter effekten användas till att kasta snön.

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

BM 35  
#550055 Jag har ju en äldre slunga med luckor av Märket Runni tror jag det är. Men är sugen på en med hydrauliskt styrd torn. På nyare är det bara fyra klaffar som skickar ut snön på min gamla är det sex eller fler. Varför är det inte fler? Må ju ha högre kapacitet med fler eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

Bax  
#550066 Det beror ju på om du hinner fylla klaffarna med snö.
Hinner du det och motorn orkar med det så är det ju bättre med fler klaffar.

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

Skogsjanne  
#550302 Har ett par Westbjörn/Hydromann slungor, en rektangulär modell med en tvärgående spiral som matar in snön (funkar bättre i tung snö) och en triangulär med ett par medgående slagor. Är ju rätt enkla grejor men lite onödigt pyssel har det varit med dom, slagorna satt bara klämda fast på axeln så dom stod still när det kom in lite för tung snö, fick svetsa fast dom, brytbultarna var för klena och ville även dom gå av så fort det blev lite mycket, fick borra upp en dimension, struten har inte velat rotera nån gång även om det inte har funnits någon blockering, nån gång skakade bultarna loss så den nästan ramlade av, trepunktsfästet har spruckit upp på lite olika ställen och det hade inte gjort något om slitstålen varit kraftigare för dom försvinner väldigt fort.

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på beg traktor slunga är dålig?

Palakangas  
#550309 Trima 200 är den sämsta jag använt. Slipade och lackade den invändigt men helt oanvändbar i blötsnö. Enligt mig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).