Inomgårdsmaskiner

Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

13 inlägg 3857 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Stux  
#542297 Hej är det ngn mer än jag som upplevt axelbrott på slungaxeln på en Jonsered/Husqvarna 2013 eller senare.
Köpte en ny ostartad och den höll i under 10 timmar.
Måste säga att konstruktionen är minst sagt undermålig och man tvingas köpa ett helt nytt växelhus för 3500 isf bara axeln som ej finns som reservdel.
Dock så har jag hittat en lösning för halva priset, men kräver en svetsinsats.
Så om ngn mer varit med om det så hör av er om ni vill ha tips.
Skall göra klart och lägga upp på lösningen när det är klart och verifierat.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

totte  
#542355 Det är rent skändligt att gamla fina proffsmärken som Husqvarna och Jonsered numera får stå på maskiner av mycket tveksam kvalitet.

Hur som helst är det mycket bra att du vill dela med dig av reparationstips, ser fram mot det.

Avatar Fallback

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Stux  
#543039 Har beställt saker idag och återkommer med reparationen, slungan står i fjällen och skall nog upp nästa helg och provköra den.
Slungdelen är separerad och hemtagen.
Kan börja med bilder och beskrivning av analysen på den trasiga delen och återkomma med reparationen nästa vecka.
Man kan säga såhär, husqvarna tror att slungdelen på en 305cc 9.5hk slunga med en utväxling på 1:3 ca (Har ej räknat exact) kan drivas av en 1/2 " UNF gänga.
Man har för att spara plats satt en gänga i remskivan till drivningen av slungdelen, isf en kil eller annat, på årsmodellerna innan fanns en annan lösning som jag kommer använda i reparationen.
När det går tungt så dras axeln åt mer och mer och 12.5 mm minus gänga dvs ca 11mm axel kan ej hålla för denna belastning.
Det är ett rent konstruktionsfel på en slunga från 2013.
På bilderna syns att axeln har fått ett "skägg" på ca 0.2mm när skruven har dragits åt runt lagret, man ser oxå hur gängorna har sträckts på den delen som satt kvar i remskivan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

totte  
#543067 Det där är ju ett absolut givet axelbrott, det är inte en fråga om om utan när. Bland dom sämre konstruktionerna man sett.

Avatar Fallback

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Stux  
#543073 Japp så jvla undermålig konstruktion så det är ej sant.
Har en teori om hur det kan ha blivit så. Det är en nödlösning när man har konstruerat om drivningen till hjulen och ej kollat hur det passar och sedan gjort en panikgrej.
Har studerat spränskisser från årsmodellerna innan och jämfört artikelnr och annat på delar.
Men återkommer med allt senare i er lååångt inlägg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

totte  
#543074
Stux skrev:Men återkommer med allt senare i er lååångt inlägg


Det skall bli riktigt intressant :-bd

Avatar Fallback

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Stux  
#543081 Kan säga att orsaken till att jag kom detta på spåren är att man beställde hem en axel från en årsmodell tidigare till mig av misstag.
Det va då jag började jämföra och insåg vad dom antagligen gjort.
Annars skulle jag fått köpa hela växeln och drivaxel till inmatning i ett paket för 3500 ca....
Då började jag rota i detta och kom fram till den lösningen jag kommer göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Avslutat-02  
#545149 Hej på bilden över axeln ser man att godset är sprött dvs som glas. Detta kan bero på fel härdning. Oavsett så skulle en riktig handlare byta ut skiten direkt och sedan lösa detta med HVA. Så gör då jag.

Avatar Fallback

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Stux  
#545363 Tror ej att härdningen är felaktig. Man har gjort en konstruktionsmiss helt enkelt. En 1/2" inf kan ej hålla för det vridet med den utvecklingen. Inte en chans. Slungan är nu modifierad till en hållbar lösning. Återkommer under kvällen med bilder osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Stux  
#545400 Så då är man i fjällen och slungan är ihopsatt och provkörd.
Lösningen blev helt enkelt att isf att köpa ett helt nytt växelhus för 3500 som HVA ville så köpte jag axel och remhjul från en årsm 10 isf en 13.
På bilderna ser ni dom olika utformningarna på drivningarna av axeln och remskivans fäste på axeln.
Totalkostnad med en tub fett som jag köpte för att fylla upp växelhuset blev 1962sek isf för 3500. Och då är denna lösning bra mkt hållbarare (den gamla höll ca 7 timmar).
Trodde ju att eftersom dom hade gjort om drivningen till hjulen så hade dom tvingats till ngn nödlösning.
Men det visade sig att det gick alldeles utmärkt att bara skruva ihop allting . Trodde att jag skulle behöva svetsa fast skivan på axeln men det gick bra utan svets, och det är ju bra om man skulle behöva lossa saker av ngn annan anledning.
Kan återkomma med artikelnr på saker jag köpte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Avslutat-02  
#545404 Många axlar på Jonsereds slungor fick bytas pga felhärdning. Ja har inte haft en kund efter axelbyte som haft problem.

Avatar Fallback

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Stux  
#545477 Kannon att du ej har haft ngra reklamationer. Men va konstruktionen den som jag anmärkte på med en 1/2" ung gänga i remhjulet eller va det den tidigare modellen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered Slunga axelbrott utkastaraxel.

Avslutat-02  
#545496 Tidigare modellen innan Husqvarna byte in serien av mcculloch. Dvs partner.

Är en ganska klen maskin....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).