Inomgårdsmaskiner

Jordfrästillsats till Gilson snöslunga?

4 inlägg 2787 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jordfrästillsats till Gilson snöslunga?

pelleulf  
#532395 Nån som vet om det finns jordfrästillsats eller annat till denna snöslunga? Tänkte det fanns tillbehör att använda sommartid också eftersom det står en oljekvalitet för vinter och en annan för sommartid på min slunga.
Mvh
Pelle



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Jordfrästillsats till Gilson snöslunga?

totte  
#532477 Nej, snöslungorna är bara snöslungor, inget annat. Oljerekommendationerna är bara generella sådana för motorn, som används i många olika sammanhang.

Avatar Fallback

Re: Jordfrästillsats till Gilson snöslunga?

pelleulf  
#534963 Ok tack, synd ändå, hade varit kul att ha lite nytta av den sommartid också.
Har ett problem dock....
När jag startar och kör den på fullgas, går den bara i 20-30 sekunder sedan tvärdör den. Har rengjort förgasaren, ny soppa, ställda ventiler. Inga bränslestopp. Kollat dödarfunktionerna och allt verkar ok. Nålen till högfartsmunstycket är lite nedsvarvat av för hård åtdragning dock. När jag startar måste jag nästan ha maxchoke och lite gas annars startar den inte även om den är varm. Har öppnat högfartsmunstycket 1 1/2 varv och tomgångsmunstycket 1 varv. Testat lite andra inställningar också med samma resultat. Några ideer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jordfrästillsats till Gilson snöslunga?

totte  
#535049 Inga bränslestopp sa du, det rinner alltså friskt ur slangen vid förgasaren om du lossar den där. En sak att kolla, att flottören i förgasaren är som den skall och att den nålventilen är tät. Och att det inte kärvar där nånstans. Att den kräver ordentligt med choke för att starta även varm tyder på att på något sätt kommer inte soppan fram som den skall ända in till motorn. Du har, antar jag, kollat att förgasaren är ordentligt fastskruvad. Kolla att luftningen till tanken är OK, lättast genom att köra den utan locket en stund.

Att munstycksnålen är lite skadad bör inte ha nån större påverkan, det ändrar ju i stort bara justeringsläget lite grand.

Om du inte hittar något problem så kan man börja misstänka tändningen. Det verkar ändå lite knepigt att tändspolen skulle funka i en halvminut och sen lägga av, såna fel på spolen brukar vänta tills spolen hunnit bli varm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).