Inomgårdsmaskiner

Gilson 51096 jordfräs - drar dåligt

8 inlägg 6124 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gilson 51096 jordfräs - drar dåligt

Lennart50  
#528926 Tillverkad 751216 motor . Kopplingen tycks vara som en stor rund kopp som spännes med reglage på styret.
Är det ngn dom känner tillhör denna funkar , går att byta ut , vem som har reservdel och gärna skiss eller info hur man byter. Det går en lodrätt axel ner till ” koppen” och sedan ner till växel hus.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson 51096 jordfräs - drar dåligt

totte  
#528995 Knepig sak. Såpass gammal så är det svårt att få tag på delar skulle jag tro. Det du skulle kunna göra är att maila Gilson-gurun nr 1 i USA och fråga om han kan hjälpa dig. Du hittar mailadress här: https://gilsonsnowblowers.com//snowtill ... structions

Användarvisningsbild

Re: Gilson 51096 jordfräs - drar dåligt

Lennart50  
#529062 Stort tack för ditt svar - hoppades på att du skulle läsa o svara. Ja , har även skrivit till USA och även fått svar därifrån .
Var som jag misstänkte två koppar som går i varandra och med en typ bromsband på insidan på en av dom .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 51096 jordfräs - drar dåligt

totte  
#529093 Kanske du skulle gå till nån bra bromsverkstad med delarna och höra om de kan limma nya belägg.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 51096 jordfräs - drar dåligt

Lennart50  
#534733 Tack för all info. Tänkte ge mig på att ta isär den. Sprängskiss hade varit bra , någon ? Ser inte ut till att vara så många bultar som tar bort motorn från underredet där kopplingen sitter. Nåt att tänka på innan jag börjar ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 51096 jordfräs - drar dåligt

totte  
#534752 Möjligen kan Pete på Gilson-siten fixa sprängskiss om du mailar honom. Har aldrig själv donat med en sån här fräs, men jag kan inte tänka mig att det är annat än att skruva av motorn. Det brukar vara fyra skruvar som håller den och vanligtvis är det såpas enkla konstruktioner så man ser direkt hur man går vidare.

Användarvisningsbild

Re: Gilson 51096 jordfräs - drar dåligt

Lennart50  
#637724 Har glömt svara - var enkelt bara 4 bultar. Tvättade rent ”skålen” och slipa banden till en ny fräsch yta. Nu drar den kanonbra. Tack f hjälpen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson 51096 jordfräs - drar dåligt

totte  
#637792 Utmärkt, och tack för återkopplingen! Värdefullt om nån annan skulle drabbas av samma sak.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).